EHA väljer Stockholm - för tredje året.

För tredje gången väljer nu European Hematology Association (EHA) att komma tillbaka till Stockholm med sin årliga kongress, som samlar de främsta experterna inom hematologi. Kongressen som genomförs på Stockholmsmässan beräknas i år slå rekord i antal besökare, sponsorer och utställare.

EHA-kongressen samlar årligen de främsta forskarna och experterna inom hematologi - den medicinska specialitet som arbetar med att utreda blodsjukdomar. Varje år utses en ny stad i Europa som uppfyller kraven att ta emot en kongress i EHAs storlek. Stockholm har varit värdstad två gånger tidigare, år 2005 och 2013.

Att Stockholm nu utsetts till värdstad en tredje gång är resultatet av ett hårt arbete utfört av Visit Stockholm och Stockholmsmässan, som tillsammans jobbat för att kongressen ska komma tillbaka till Stockholm. Tack vare aktörernas goda relation med EHA och deras kongressarrangör MCI Amsterdam har arbete givit resultat. Den 14 juni slås portarna upp för den 23e EHA-kongressen som pågår under fyra dagar på Stockholmsmässan.

• -Vi har åter igen valt Stockholm som plats för våra deltagare och partners. EHAs vision är att genomföra en ekologiskt och socialt hållbar kongress.

Vi ser Stockholm som Europas gröna huvudstad, med världens främsta hållbara flygplats Stockholm-Arlanda. Vi upplever också Stockholmsmässan som en perfekt mötesplats.

EHA arbetar för att skapa en social atmosfär där människor möts, samarbetar och tar hand om varandra.

Genom att arbeta tillsammans bidrar vi alla till framsteg inom hematologiforskning, utbildning och patientvård.

Stockholmsmässans lokaler och Stockholms stadsmiljö spelar en viktig roll i detta, säger Carin Smand, EHA: s verkställande direktör och Rik Craenmehr, verkställande chef, European Hematology Association.

Årets kongress har slagit all time high på flera plan: antalet anmälda deltagare har aldrig varit högre, utställningsytan aldrig varit större och antalet vetenskapliga sessioner aldrig varit fler. Över 11 000 kongressdeltagare väntas till Stockholm i år.

• –Det är väldigt roligt att EHA väljer Stockholm för tredje gången. Att antalet blir rekordhögt visar att Stockholm är en attraktiv destination, säger Karin Mäntymäki, Director Sales & Operations, Visit Stockholm.

• evenemangsturism

Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business region som är helägt av Stockholms stad.

www.stockholmbusinessregion.com

Karin Mäntymäki