Stockholm fick 13% fler utländska gästnätter i maj

Under maj gjordes drygt 1,3 miljoner övernattningar på kommersiella boendeanläggningar i Stockholm. Det är 77 000, eller 8%, fler än i maj 2016. Både inhemska och utländska gästnätter ökade, de svenska med 5% och utländska med 13 %. Även för året som helhet har utländska besök ökat mest.

Brittiska gästnätter steg med hela 19% under maj. Även besökare från Nederländerna har ökat markant denna månad. Närmare 22 000 gästnätter under maj är drygt 9 000 fler än i fjol. Delvis kan det ha att göra med finalen i Europa League, men både holländska och brittiska gästnätter har stigit kraftigt även för året som helhet.

-Även om de utländska besöken har ökat mest hela året så kan delar av de positiva siffrorna för maj vara en effekt av finalen i Europa League som spelades i Stockholm, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm. Det är ett av de evenemang vi arbetat för.

Den goda utvecklingen för besökare från USA och Kina fortsätter. Antalet övernattningar från USA under maj ökade med 37 % och under årets första fem månader med 30%. För besökare från Kina har antalet gästnätter stigit kraftigt under hela 2017, med 35% under maj och totalt 39% hittills under året. Indiska gästnätter, som så långt under 2017 utvecklats svagt positivt, ökade under maj med 8%.

Läs mer i rapporten här.

• evenemangsturism
  • resmål
  • undersökning

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.