Stockholm klättrar till plats 11 över Europas största turistdestinationer

Stockholm har en av de högsta tillväxttakterna i Europa om man tittar på antal gästnätter. I år har Stockholm klättrat två placeringar, från plats 13 till plats 11, på Internationella ECM Benchmarking Reports lista som mäter hur turismen i Europas städer utvecklas.

Av 121 städer i Europa går Stockholm i år om stora städer som Hamburg och Amsterdam i antal gästnätter.

- Stockholm är en av Europas snabbast växande städer och rankas ofta som en av de bästa städerna i världen att leva och arbeta i. Vi arbetar långsiktigt med Stockholms varumärke för att det ska utmärka sig internationellt, säger Karin Wanngård, (S), finansborgarråd i Stockholm. Därför är det glädjande att se bra resultat, det visar att Stockholms attraktionskraft som besöksstad ökar allt mer.

Även för listan över internationell gästnattsstatistik klättrar Stockholm från plats 22 till plats 21, och av 25 städer i topp så har Stockholm den högsta tillväxttakten med 13,8%.

- Stockholm står för öppenhet, mångfald och hållbarhet i en internationell atmosfär. Vår stad är ett nav för innovation inom musik, teknik och kreativa näringar, säger Karin Mäntymäki , tf VD Visit Stockholm.

ECM Benchmarking Report tas fram av European Cities Marketing.

För mer information, kontakta:

Karin Wanngård: kontakta Tomas Gustavsson, pressekreterare, tel +46-76-1229199

Sabina von Greyerz, PR-chef Visit Stockholm, tel +46 (0) 8 50828069

• european cities marketing
  • ecm benchmarking report
  • ecm
  • undersökning
  • stockholmtown
  • resmål
  • evenemangsturism

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.