23 företag i gemensam Sverigesatsning på Milanos möbelmässa

Den 14-19 april arrangerar Business Sweden och VisitSweden, i samarbete med Svensk Form och Sveriges ambassad i Italien, en samlingsmonter för svenska möbel- och belysningsföretag på möbelmässan i Milano. Syftet med satsningen är att tillsammans stärka bilden av designlandet Sverige, skapa affärsmöjligheter för svenskt näringsliv och i förlängningen öka svensk export.

- Satsningen är en del i vårt uppdrag att få svenska små och medelstora företag att växa och öka sin försäljning utomlands. Företagen visar upp sina unika produkter och vi bidrar med vårt nätverk av bland annat internationellt erkända arkitekter. Ambitionen är att skapa så mycket uppmärksamhet som möjligt för våra svenska företag, säger Kristofer Svartling, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Italien.

Samlingsmontern, som invigs av Sveriges ambassadör i Italien Ruth Jacoby, visar den moderna svenska arbetsplatsen: en mötesplats i ständig rörelse, där teknologin gör att vi kan arbeta från alla delar av världen, oavsett avstånd. Fokus ligger på hållbarhet, ergonomi, teknik och innovation, men också på vikten av att pausa, mötas och inspireras för att kunna vara kreativa och växa. Varje eftermiddag kommer Svensk Form arrangera Form Talks på dessa teman i montern. Utställningen kureras av Stockholmsbaserade designstudion Nyström Persia.

Kommunikation mot internationell press är en viktig byggsten i projektet Swedish Design goes Milan, för att sprida budskapet om Sverige som ett kreativt och hållbart land. Utländska journalister tillsammans med bloggare och opinionsbildare från möbel- och designbranschen, bjuds in till den svenska montern för presentation av utställningen och för att få möta de svenska företagen som ställer ut.

- Svensk design som står för progressivitet, modernitet och funktionalitet är en viktig profilbärare för varumärke Sverige, säger Thomas Brühl, vd på kommunikationsbolaget VisitSweden.

I samma hall som den svenska samlingsmontern gör den italienska EXPO-arkitekten Michele De Lucchi sin stora installation ”The Walk”. För De Lucchi är den framtida arbetsplatsen ett rekreationsställe för sinnet, en plats där relationer genererar nya idéer och möjligheter, där man kan föra en livsstil fri från konventioner och där olika miljöer erbjuds för att ständigt skapa nytt. Milanomässan ser Sverige som ett föregångsland för den moderna arbetsplatsen och Sverige har därför fått en strategisk placering mitt emot ”The Walk”.

Deltagande företag är: A2 Designers, Ateljé Lyktan, Baux, Bea Szenfeld, BSweden Belysning, NUD Collection, Gemla, Glimakra of Sweden, Jangir Maddadi, Kolormondo, Lintex, Lisa Hilland/LK Hjelle, Lith Lith Lundin, Made and Merged, Offecct, Officeline, Okko, Radja Sound Design Agency, Ready Made, SAS, SCA TORK, Skultuna och StableTable. Därutöver medverkar följande partners: Architonic, Björk Brasserie/Saxhyttegubben, Forbo, Valchromat/Fredricsons Trä.

Milanos möbelmässa är den största affärsmötesplatsen för branschen under året internationellt sett. Förra året hade mässan i Rho närmare 1 400 utställande företag och över 300 000 besökare från hela världen.

Plats: Swedish Design goes Milan, Salone del Mobile, Hall 22, stand F20 F24, Rho, Milano

Datum: 14-19 april 2015

För ytterligare information, kontakta:

Emilie Eliasson Hovmöller, presschef på Business Sweden, emilie.eliassonhovmoller@business-sweden.se, tel 072-540 93 38

Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900

Ewa Kumlin, vd Svensk Form, ewa.kumlin@svenskform.se 073-663 66 76