40 svenska restips från Visit Swedens nylanserade upplevelseguide

Intresset att upptäcka Sverige är stort och det växer. Närmare 40 procent av svenskarna planerar just nu en Sverigeresa i sommar, visar en ny temperaturmätning som Visit Sweden gjort.

För att matcha efterfrågan på inspiration till nästa semesterresa finns nu över 600 förslag på resmål och aktiviteter i bolagets nylanserade upplevelseguide på www.visitsweden.se.

Med hjälp av Sveriges upplevelseguide kan svenskar snabbt ta sig från inspiration till konkreta tips och bokning.

- Vi är överväldigade över den positiva responsen som gjort att över 12 000 personer besökt www.visitsweden.se på drygt en vecka, säger Angelica Månsson-Gerde, ansvarig för Svemester-satsningen och Head of New Business på Visit Sweden.

Upplevelseguiden har tagits fram i samverkan med regionala turistorganisationer, destinationer och besöksnäringsföretag för att visa på den enorma bredd som Sverige erbjuder. Fokus har varit att lyfta upplevelser som kanske inte är de mest kända, spridda över hela landet och som kan besökas även utanför högsäsong.

Så här fungerar upplevelseguiden: Genom att svara på tre enkla frågor om du längtar till staden eller landet, om du känner för puls eller avkoppling, samt om du reser med eller utan barn genereras 5 tips på vad du kan uppleva i din närhet där du befinner dig (du kan ändra inom vilket avstånd du vill få tips). Sedan kan du klicka dig vidare för att läsa mer samt direkt till företaget om du vill göra en bokning eller få mer information.

Nedan finns 40 av de över 600 tipsen i upplevelseguiden. Ett urval av bilder till tipsen finns i bildarkivet och är taggade som Sveriges upplevelseguide.

Bo

Äta

Göra

Vid frågor kontakta Visit Sweden:

Angelica Månsson-Gerde 0703189499 alt angelica.mansson-gerde@visitsweden.com

• turistsatsning
  • upptäck sverige
  • sveriges upplevelseguide

Visit Sweden är Sveriges marknadsföringsbolag. Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands som resmål för att bidra till fler jobb och större intäkter i Sverige. Bolaget tillhandahåller och säljer även kommunikations- och kunskapstjänster relaterade till besöksnäring, turism och resor. Visit Sweden är ett aktiebolag som sedan 1 januari 2020 är helägt av svenska staten. Drygt 50 personer arbetar för Visit Sweden som årligen omsätter cirka 150 miljoner svenska kronor (2019). Visit Sweden har huvudkontor i Stockholm och finns representerade i Storbritannien, Tyskland, USA, Nederländerna, Frankrike Indien och Kina. Mer om Visit Sweden: www.visitsweden.com