Ambulerande kulturhus startar turné för Umeå2014 i Köpenhamn

Femton ton Sverigemarknadsföring byggs nu upp på Frue Plads i Köpenhamn. Ett uppblåsbart hus med norrsken, midsommar, samisk kultur och svenska smaker har anlänt till Danmark för att marknadsföra Sverige och Umeå som kulturhuvudstad 2014. På torsdag blir Köpenhamn första stopp i en kulturturné som VisitSweden och Umeå2014 genomför i sju europeiska städer under hösten.

Umeå är Europas kulturhuvudstad 2014. För första gången marknadsförs ett kulturhuvudstadsår redan året före med en turné utanför landets gränser. Det är VisitSweden, med sin erfarenhet av internationell marknadsföring i Europa, som fått ansvaret att genomföra turnén. Målet är att skapa genomslagskraft hos kulturintresserade personer redan inför kulturhuvudstadsåret, både för att öka resandet till Umeå och norra Sverige och för att höja kännedomen om svensk kultur och livsstil.

Europaturnén är VisitSwedens största satsning på internationell eventmarknadsföring av Sverige och gör nedslag i sju europeiska städer: Köpenhamn, Warszawa, London, Amsterdam, Paris, Barcelona och Hamburg. På torsdag den 5 september öppnas portarna för första gången i Köpenhamn.

Det ambulerande och transparenta kulturhuset kommer att stå på centrala platser med stor genomströmning av människor. Till varje stad kommer Icehotel i Jukkasjärvi att flyga in 5 ton Torneälvsis, ur vilken iskonstnärer mejslar fram en unik skulptur på varje plats. I kulturhuset visas foton, film och design som gestaltar Umeå och norra Sverige och som valts ut av en internationell jury. Besökarna kommer också att se ljusspel i norrskenets färger, ta del av svensk musik i en svensk hammock och inspireras av designidéer från Designhögskolan vid Umeå universitet. Utanför huset finns en stor samisk kåta, men också en svensk midsommarstång och en röd stuga.

I varje stad bjuds utvalda journalister, kulturrepresentanter och andra lokala opinionsbildare in till en måltidsupplevelse som speglar de samiska åtta årstiderna, men där man också får prova andra smaker från Sverige, till exempel småkakor och granité på björkblad. Under en middag vävs smaker, foto, musik, film och uppträdanden ihop till en unik helhetsupplevelse från Sverige. Bland annat finns den samiska artisten Sofia Jannok på plats för att sjunga och jojka.

VisitSweden har redan tidigare i år lyft fram norra Sverige till internationella medier i varje land. Tidningar som Metro i Frankrike och holländska de Telegraaf har redan publicerat artiklar om Umeå med anledning av den kommande Europaturnén. VisitSweden har också lockat flera europeiska toppmedier att besöka Umeå för att ta del av staden och få en försmak av programinnehållet.

Programmet för Sverigehusets besök i Köpenhamn

00.00-06.00      ”norrsken”, ljusshow från Sverigehuset
11.00                huset öppnar för allmänheten
                        allmänheten bjuds på svenskt fika: kaffe och småkakor