Curators of Sweden nominerad till 100-wattaren i kväll

Det är ett år sedan Svenska institutet (SI) och VisitSweden överlät Sveriges officiella Twitterkonto, @sweden, till medborgarna. Twitterinitiativet Curators of Sweden har under sitt första år blivit en av de mest hyllade kommunikationsinsatserna i världen och har hittills vunnit 23 nationella och internationella prestigefyllda priser. I kväll delas priser i kommunikationstävlingen ”100-wattaren” ut av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Curators of Sweden är nominerad i kategorierna ”Internationellt” och ”Smart”.

Curators of Sweden är ett initiativ som har skapat rubriker i massmedier över hela världen och nått en läsarkrets på över 84 miljoner människor. Det har bland annat vunnit guld- och silverägg på svenska Guldäggetgalan, Clio Awards och Grand Prix i Cannes Lion.

-       Curators of Sweden är ett initiativ som inte bara visar på svensk progressivitet – utan bevisar det. Det har skapat en kärnfull dialog med målgruppen samtidigt som initiativet i sig manifesterar viktiga kärnvärden som Sverige bygger på: tolerans, transparens och yttrandefrihet, säger Frida Roberts, chef för Enheten för kommunikation på SI. Om vi vinner i kväll skulle det än en gång bekräfta att en stark kreativ idé inte nödvändigtvis kräver en stor budget för att skapa internationellt genomslag och uppskattning i branschen.

-       100 Wattaren är en mycket viktig tävling för oss, eftersom den inte bara belönar kreativitet utan också initiativ som gett bevisad effekt och där kommunikationen har gjort skillnad, säger Thomas Brühl på VisitSweden. Vi är överväldigade av all uppmärksamhet och alla priser och om vi vinner i kväll skulle det kröna ett fantastiskt år av framgång för Sveriges officiella Twitterkonto.

Curators of Sweden innebär att en ny svensk varje vecka får ge sin bild av Sverige och världen på Twitterkontot @sweden.  Tillsammans bygger Sverigetwittrarna upp en fri och interaktiv kommunikationsplattform vilket har positionerat Sverige som ett progressivt land där yttrandefrihet är en grundbult. Sedan starten har fler än 50 svenskar från 50 olika platser och med olika intressen visat upp sin bild av Sverige, vilket har gett en mänskligare och mer äkta bild av Sverige än någon turistbroschyr skulle kunna förmedla. Curators of Sweden har genom sina medborgare visat en öppen och äkta bild av ett mångfacetterat land där yttrandefrihet inte bara är ett begrepp utan en övertygelse. Projektet har inget slutdatum.

Priser till Curators of Sweden

Cannes Lions International Festival of Creativity
Grand Prix
Silvermedalj i ”Cyber”