Detta googlar utländska turister på om Sverige

När potentiella Sverigeresenärer i utlandet söker inspiration om Sverige som resmål är det naturfenomen, lokal mat och historia som googlas mest. Det framgår i en studie om sökningar på nätet, som Visit Sweden har låtit göra.

Sökningar på internet slår lika högt som tips från vänner och bekanta för utländska turister när man letar inspiration för nästa resa. När de som ännu inte känner Sverige så väl söker mer information om det spännande resmålet i norr är det naturfenomen som norrsken, naturområden och sjöar som oftast skrivs in i sökrutan. Lokal mat och sökningar som relaterar till historia och kulturarv i Sverige kommer därefter.

- Det finns många som ännu inte varit i Sverige på semester. Enligt Visit Swedens analyser är 81 miljoner människor på elva av våra prioriterade utlandsmarknader nyfikna på att resa till Sverige. Genom att sprida starka berättelser om natur och livsstil i Sverige bland annat i våra och andras sociala kanaler ska vi få fler att komma hit, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Antalet sökningar om Sverige har ökat mer än antalet sökningar i genomsnitt på andra europeiska länder. Allra flest sökningar om resmålet Sverige görs i Tyskland, där även fiske i Sverige sticker ut som ett ovanligt stort intresse. Amerikaner och holländare söker också mycket information om Sverige på nätet.

Visit Sweden marknadsför Sverige som land och som resmål i 13 länder i världen. Marknadsföringen riktar sig till en målgrupp av resvana människor som söker nya platser att besöka. För att öka synligheten för Sverige hos dem arbetar Visit Sweden med att marknadsföra upplevelser i Sverige via egna och andras kanaler. Ett sätt är att inspirera utländska rese- och livsstilsmagasin att göra reportage om Sverige som resmål. Till exempel har brittiska the Independent med hjälp av Visit Sweden skrivit om storslagen svensk natur och livfulla storstäder från norr till söder. Tyska der Spiegel skriver om Stockholm med anledning av Eurovision Song Contest och New York Times placerar kulinariska Skåne på nionde plats av rekommenderade platser i världen att besöka.

The Independent, 5 ways to spend summer in Swedenhttp://www.independent.co.uk/travel/europe/sweden-summer-time-stockholm-gothenburg-swedish-lapland-midnight-sun-a7072856.html#commentsDiv

Der Spiegel, Stockholm für Anfänger (Stockholm för nybörjare)http://www.spiegel.de/reise/staedte/stockholm-fuer-anfaenger-zum-esc-nach-schweden-a-1091146.html

New York Times, 52 Places to Go in 2016http://www.nytimes.com/interactive/2016/01/07/travel/places-to-visit.html?_r=3

Antalet övernattningar från utlandet ökade med drygt 10 procent under 2015 och utländska turister spenderade för 112,6 miljarder kronor i Sverige under 2015.

Rapporten om digital efterfrågan från Bloom Consulting avser turistrelaterade sökningar om Sverige på internet via sökmotorerna Google och Baidu (i Kina) under 2014 och 2015. 80 procent av sökningarna kommer från 12 länder som Visit Sweden prioriterar i marknadsföringen. De sökord som människor använt i kombination med ”Sverige” har grupperats i tre kategorier: ”generic”, ”specific” och ”culture”. De generiska sökningarna, dvs ”Sverige” i kombination med till exempel ”turism” och ”semester”, har inte tagits med i denna sammanfattning. Sökningar i kategorin ”culture” antas till stor del relatera till turism. I rapporten redovisas inte sökningar på städer, landskap, regioner eller besöksmål i Sverige.
Rapporten har gjorts av Bloom Consulting på uppdrag av Visit Sweden.

För mer information:
Thomas Brühl, vd på Visit Sweden, tel 08-789 10 00
Bitte Olsson, pressansvarig Visit Sweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

• google
  • baidu
  • varumärke sverige
  • norrsken
  • natur
  • gastronomi
  • kulturarv

Visit Sweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet bidrar till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 112,6 miljarder kronor i Sverige och cirka 165 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. VisitSweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i 13 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2015.).