Gästvänlighet, natur och utbud av upplevelser avgör resor till Sverige

Det är ett stort utbud av upplevelser, en orörd natur och gästvänlighet som är de viktigaste argumenten att välja Sverige som resmål. Det anger Sverigeintresserade resenärer i elva länder i en undersökning från VisitSweden. Den starka svenska kronan avskräcker inte dem som redan är intresserade av att besöka Sverige. Vid sidan av tillgänglighet och effektiv marknadsföring är uppfattningen om själva resmålet den viktigaste faktorn för resebeslutet.

Resandet till Sverige har ökat de senaste åren och utländska besökare spenderar allt mer i Sverige. VisitSweden har i en färsk undersökning av den målgrupp man riktar sig till i Sverigemarknadsföringen frågat resenärer som är intresserade av Sverige som destination vad som är de främsta skälen för en resa hit. Många intressanta kulturella upplevelser och en orörd natur, följt av svenskars gästvänlighet och möjligheten upptäcka nya saker kommer högst upp på listan.

-  När besluten om årets semesterresor tas vid köksborden runt om i Europa spelar bilden av Sverige in ända ner till valet av resmål, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. De resenärer i undersökningen som inte tidigare har besökt oss utgår från vad de sett och hört om Sverige av vänner och i tidningar, på tv och radio och i sociala medier. Det är många länder som slåss om uppmärksamheten.

Olika nationaliteter har skilda skäl att välja Sverige, även om naturen och kulturella sevärdheter står högt i kurs hos nästan alla. Främst norrmän, men även ryssar, föredrar Sverige på grund av att de får valuta för pengarna. Även 30 procent av den danska målgruppen anser detta. Amerikanerna är de som är mest nyfikna på den svenska maten, men även britterna och ryssarna anser att matupplevelser är en viktig reseanledning till Sverige. Men allra mest sticker tyskarna ut för sin kärlek till den unika, orörda och öppna naturen i Sverige. Över 70 procent av de tyska respondenterna rankar naturen högst av alla anledningar att välja Sverige framför en annan destination. Även för spanjorerna och danskarna är naturen viktig för om valet ska falla på Sverige.

Resenärer från de närmaste grannländerna värdesätter mest att upplevelserna i Sverige ligger nära, att det finns mycket att göra och att det är lätt att resa runt. Man uppskattar också kultur, folkliv och restauranger i storstäderna. Fler resenärer från Norge, Finland och Danmark än respondenterna i övriga länder tycker att bra möjligheter för shopping i Sverige påverkar resebeslutet.

De som inte har något intresse av att besöka Sverige är markant färre än dem som vill resa hit. Det är främst uppfattningen att det är dyrt samt att Sverige har ett dåligt klimat som är den viktigaste orsaken att välja en annan destination. Den starkaste uppfattningen om både valuta och klimat finns i Tyskland.

-  VisitSweden har valt en resvan och köpstark målgrupp som vi riktar all marknadsföring till, fortsätter Thomas Brühl. De påverkas mindre av lågkonjunktur än genomsnittsresenären. Men självklart är inte destinationen Sverige opåverkat av valutaeffekter och tuffa ekonomiska tider i Europa. Resebesluten beror också mycket på hur våra konkurrenter agerar. På lång sikt ökar resandet till Sverige, men vi har fortfarande mycket jobb att göra när det gäller att höja kännedomen om Sverige.

Internationell turism i Sverige har vuxit snabbare än genomsnittet i Europa sedan början av 1990-talet. Utländska besökare konsumerade för 98,8 miljarder kronor i Sverige under 2011, vilket är mer än exporten av järn och stål (68,4 mdr kr) och personbilar (44,4 mdr kr). (källa: Tillväxtverket)

Om undersökningen
16 000 respondenter har i VisitSwedens målgruppsanalys svarat på frågan om de är intresserade av att resa på semester till Sverige. De som har svarat ja på frågan har fått ange vilka skäl som talar för Sverige utifrån en förvald lista. Bland respondenterna finns både de som varit i Sverige tidigare och de som inte varit det. De respondenter som angett att de inte är intresserade av en resa till Sverige har på samma sätt fått ange skälen till detta utifrån en förvald lista.

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta
Ulrika Hallesius, kommunikationschef, tel 0704-20 09 00, ulrika.hallesius@visitsweden.com
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 070-525 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com