Kreativ och jämlik design ska locka turister till Sverige

I höst ska svensk design ge avtryck hos resenärer från Storbritannien, Frankrike och USA, då Visit Sweden gör flera nedslag på temat. Satsningarna ska skapa reslust till Sverige och är en del av regeringens fyraåriga designsatsning med Visit Sweden.

Nu väntar en intensiv period för den internationella marknadsföringen av svensk design. För att få fler internationella turister att upptäcka Sverige genomför Visit Sweden tillsammans med andra designaktörer en rad aktiviteter för mode, design och arkitektur i bland annat London, Paris och New York under hösten. Nedslagen i de olika städerna ska visa bredden i svensk design och hur den tar sin utgångspunkt i jämlikhet och kreativitet.

- Nu sjuder det av aktivitet kring svensk design lite överallt i världen. Att Visit Sweden har fått möjlighet att utveckla design som reseanledning i och med regeringens fyraåriga satsning gör att vi kan ge utländska turister ännu fler reseanledningar till Sverige. Något som är viktigt för både sysselsättning och tillväxt i besöksnäringen, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

Visit Sweden driver mellan 2016 och 2019 programmet Swedish Design Moves på uppdrag av regeringen, i samarbete med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands/ASFB, Sveriges Arkitekter och Trä- och Möbelföretagen. Det senaste året har flera journalister med intresse för design besökt Sverige och nya och kreativa designidéer har lyfts fram på Stockholm Design Week och Salone del Mobile i Milano.

- Många aktörer jobbar nu hårt för att svensk design ska ge avtryck i världen. Vi vill sprida berättelser om det svenska sättet att se på design, som något som ska vara tillgängligt för alla och inte sättas på piedestal, till fler internationella resenärer, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Communications Officer på Visit Sweden.

Elva skånska designföretag mötte Londonpubliken
Under London Design Festival, som avslutats nyligen, visade nästa generations svenska formgivare från elva skånska designföretag upp nya idéer i Sveriges officiella paviljong på London Design Fair. Designstudion Form us with love arrangerade workshops om kreativa processer vid den progressiva utställningen Design Frontier på Somerset House. Inför festivalen har också journalister och influencers besökt Stockholm Design Week och designstudior i Skåne för att bevaka Sverige som designdestination. Filmer och andra berättelser om Sverige har producerats för bland annat Dezeen, den ledande onlineportalen inom design, och för tidningen Wallpaper. Sveriges synlighet under London Design Festival producerades av Visit Sweden, Southern Sweden Creatives och andra design- och Sverigeaktörer. www.swedishdesignmoves.com/london

Svenskt mode tog plats under Paris Fashion Week
Mellan 28 september och 1 oktober fick medier och modeinköpare i Paris ta del av nya idéer inom konfektion, skor och accessoarer från Sverige. I satsningen Swedish Fashion Now deltog märken som Diana Orving, Hope, Little Liffner och House of Dagmar i modevisningar och fysiska och virtuella utställningar på Svenska institutet i Paris. Swedish Fashion Now arrangerades av Association of Swedish Fashion Brands, Visit Sweden och Svenska institutet i samband med modeveckan i Paris. https://www.swedishfashionnow.com/