​Malin Careliusen blir Head of Marketing hos Visit Sweden

Snart är laguppställningen för Visit Swedens globala marknadsavdelning, Marketing Communications, komplett. Den 15 januari ansluter sig det digitala marknadsföringsproffset Malin Careliusen och blir Head of Marketing för marknaderna Storbritannien, Indien och USA.

Malin kommer att rapportera till Jenny E Kaiser som är Chief Officer, Marketing Communications på Visit Sweden.

"I uppdraget att bygga en marknadsorganisation i världsklass känns det oerhört betryggande att få ännu en stjärna ombord Visit Sweden. Tillsammans med Marcus Hammarström kommer Malin med sin långa erfarenhet inom varumärkeskommunikation och digital innovation att komplettera teamet i stort på ett ypperligt sätt. 2021 kommer handla om digital transformation och att stödja återhämtningen i svensk besöksnäring på alla sätt vi kan, ett uppdrag som kräver de bästa och där platsar Malin in perfekt.” Säger Jenny E Kaiser.

Malin har mer än 20 års erfarenhet inom marknadsföringoch ledarskap och kommer nu senast från en roll som Product Owner för Hälsoportalen hos Länsförsäkringar.

Hennes erfarenhet är både lång och djup inom det digitala – från strategi och process till kommunikation och analys. Hon har verkat i ledande roller på DDB och Ogilvy och har även ett förflutet inom spelbolaget King samt som Product Marketer Digital Entertainment hos McDonalds i Chicago.

”Det är med stor entusiasm som jag fram emot att få arbeta med ett så fint och viktigt samhällsuppdrag som att marknadsföra vårt fantastiska land. Visit Sweden befinner sig, som många andra, i en utmanande men också spännande tid som kräver förändring – och med min breda erfarenhet inom digital marknadsföring, customer experience och lean-agilt arbetssätt hoppas jag kunna bidra under den förändringsresan." Säger Malin Careliusen.

• Turism

Visit Sweden är Sveriges marknadsföringsbolag. Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands som resmål för att bidra till fler jobb och större intäkter i Sverige. Bolaget tillhandahåller och säljer även kommunikations- och kunskapstjänster relaterade till besöksnäring, turism och resor. Visit Sweden är ett aktiebolag som sedan 1 januari 2020 är helägt av svenska staten. Drygt 50 personer arbetar för Visit Sweden som årligen omsätter cirka 150 miljoner svenska kronor (2019). Visit Sweden har huvudkontor i Stockholm och finns representerade i Storbritannien, Tyskland, USA, Nederländerna, Frankrike Indien och Kina. Mer om Visit Sweden: www.visitsweden.com