Gå direkt till innehåll
Marcus Hammarström, ny Head of Marketing för marknaderna Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Kina hos Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden.

Marcus Hammarström ny Head of Marketing hos Visit Sweden

Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Sweden, fortsätter att förstärka sin organisation inför framtiden och pågående verksamhetsutveckling. Nu ansluter sig resebranschprofilen Marcus Hammarström till bolagets laguppställning för att axla rollen som Head of Marketing för marknaderna Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Kina.

- I uppdraget att bygga en marknadsavdelning i världsklass kompletterar Marcus teamet på ett ypperligt sätt. Kombinerat med sin breda erfarenheten av marknadskommunikation i det nya medielandskapet, konceptutveckling och ledarskap från både offentlig och privat sektor samt en genuin kunskap om den svenska besöksnäringens förutsättningar, gör Marcus till en klockren rekrytering till det nya och starkare Visit Sweden som håller på att växa fram, säger Jenny E Kaiser som är Chief Officer Marketing Communications hos Visit Sweden och den som Marcus kommer att rapportera till.

-Jag är oerhört glad och förväntansfull inför att bli en del av Visit Sweden och få arbeta med den fortsatta utvecklingen av varumärket Sverige som hållbart resmål. Ett uppdrag som aldrig känts viktigare än nu, med de utmaningar vi står inför, säger Marcus Hammarström.

Marcus har bred erfarenhet av varumärkesutveckling, digitalisering och konceptualisering, något som blir användbart i den nya rollen hos Visit Sweden.

Han kommer senast från en roll som Head of Marketing & Products hos Birka Cruises och har tidigare arbetat med, bland annat destinationsmarknadsföring i Visit Stockholm. Marcus har även mångårig erfarenhet av marknadskommunikation från olika positioner inom researrangörerna TUI och Ving.

Han tillträder sin roll hos Visit Sweden den 1 december.

Visit Sweden är Sveriges marknadsföringsbolag. Visit Sweden marknadsför Sverige utomlands som resmål för att bidra till fler jobb och större intäkter i Sverige. Bolaget tillhandahåller och säljer även kommunikations- och kunskapstjänster relaterade till besöksnäring, turism och resor. Visit Sweden är ett aktiebolag som sedan 1 januari 2020 är helägt av svenska staten. Drygt 50 personer arbetar för Visit Sweden som årligen omsätter cirka 150 miljoner svenska kronor (2019). Visit Sweden har huvudkontor i Stockholm och finns representerade i Storbritannien, Tyskland, USA, Nederländerna, Frankrike Indien och Kina. Mer om Visit Sweden: www.visitsweden.com

Sverige, koncernfrågor

Sverige, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Tyskland, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Sabine Klautzsch Senior PR Manager
Nederländerna, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Anne Tusveld PR Manager & Country Manager
Storbritannien, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Steve Robertshaw Senior PR Manager
Frankrike, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Elisabeth Nebout Senior PR Manager
USA, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Melinda Martino Senior PR Manager
Indien, pressfrågor om Sverige som turistdestination.

Presskontakt Ruth Dolla Travel Trade Manager & Country Representative

Sveriges marknadsföringsbolag

Visit Sweden har det nationella offentliga uppdraget att imagemarknadsföra Sverige som turistdestination mot både mot svenskar och internationellt. Målet med destinationsmarknadsföringen är att hållbart tillföra värde för svensk besöksnäring. Bolaget tillhandahåller även kommunikationstjänster och kunskapsdelningsservice. Visit Sweden är ett statligt ägt aktiebolag med drygt 50 medarbetare. Bolaget omsätter årligen cirka 155 miljoner svenska kronor (2020). Visit Sweden har sitt servicekontor i Stockholm och finns representerade lokalt på sex marknader i världen. Bolaget vision är att göra Sverige till bäst i världen på hållbar destinationsmarknadsföring. Mer om Visit Sweden: www.visitsweden.com

Visit Sweden