Källa Oxford Economics

Ny prognos: uteblivna utlandsresor kan lyfta svensk turism redan i år

I en rykande färsk analys som Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Sweden tagit del av från Oxford Economics, ser utsikterna för svensk turism bättre ut än för bara ett par månader sedan. Och bättre än för andra länder i Europa.

Anledningen till den nu mer positiva prognosen för Sveriges del är dels att Sverige har en relativt stor inhemsk turism som fortsatt finns kvar, även när färre utländska besökare kommer hit.

Dels beror det även på att svenskar normalt sett är flitiga utlandsresenärer – något de inte kommer att vara i lika stor utsträckning i år. Många kommer därför att turista på hemmaplan.

Även om vaccineringen rullar på, kommer de flesta fortsatt avvakta med att boka en utlandsresa på grund av farhågor om att redan krångliga reseregler ska ändras, risk för stora kostnader för tester och karantän samt osäkerhet kring smittspridning och fortsatt osäkerhet om den egna ekonomin.

Sammantaget finns därför potential, enligt prognosen, att den inhemska, svenska turismen under år 2021 tillfälligt kan väga upp bortfallet från de utländska besökarna.

Enligt Visit Swedens, egna temperaturmätning kring svenskars resande, som gjordes i maj i år, var det populäraste resmålet för svenskar i år: Sverige.

Nästan 40 procent (37%) av respondenterna planerar en semester i Sverige den närmaste tiden, samtidigt som 29% inte planerar någon semester med övernattning alls de närmaste 6 månaderna.

- Vi hör från allt fler håll att förfrågningar och bokningar börjar öka på allt från boenden till busscharter, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.

- Men även om den nya prognosen ser lovande ut, är branschen samtidigt väl medvetna om att tuffare restriktioner snabbt kan återinföras och att svenskarna på lite sikt kommer att börja resa utomlands igen, därför är det en lågmäld, tveksam men ändå hoppfull glädje vi ser där ute, fortsätter Susanne.

- Ett som är säkert är att det nu skapas unika möjligheter för framtidens svenska turism. Svenska resmål, destinationer och besöksmål får nu en unik möjlighet att visa upp sig för svenskar som kanske är vana vid thailändska designhotell, spanska, uppvärmda pooler och all inclusive, avslutar Susanne Andersson.

Sverige ligger på femte plats över europeiska länder med störst chans att återhämta turismens totalvolym genom inhemsk turism enligt Oxford Economics Tourism Economics

För de allra flesta länder i Europa ser nettoantalet turister ut att bli negativt. Med andra ord: turismen tros år 2021 bli mindre än 2019. Men fem länder sticker ut i prognosen: Sverige, Finland, Tyskland, Polen och Rumänien.

För dessa länder är prognosen att de förlorade internationella gästnätterna på helåret 2021 skulle kunna vägas upp av ökad inhemsk turism, ja till och med kunna nå över 2019-års nivå.

Som Sveriges marknadsföringsbolag, där Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål, bidrar vi till fler jobb och större intäkter i Sverige. Bolaget tillhandahåller och säljer även kommunikations- och kunskapstjänster relaterade till besöksnäring, turism och resor. Visit Sweden är ett aktiebolag som sedan 1 januari 2020 är helägt av svenska staten. Drygt 50 personer arbetar för Visit Sweden som årligen omsätter cirka 155 miljoner svenska kronor (2020). Visit Sweden har huvudkontor i Stockholm och finns representerade i Storbritannien, Tyskland, USA, Nederländerna, Frankrike och Kina. Mer om Visit Sweden: www.visitsweden.com: www.visitsweden.com

Sverige, koncernfrågor

Sverige, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Tyskland, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Sabine Klautzsch Senior PR Manager
Nederländerna, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Anne Tusveld PR Manager & Country Manager
Storbritannien, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Steve Robertshaw Senior PR Manager
Frankrike, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Elisabeth Nebout Senior PR Manager
USA, pressfrågor om Sverige som turistdestination

Presskontakt Melinda Martino Senior PR Manager
Indien, pressfrågor om Sverige som turistdestination.

Presskontakt Ruth Dolla Travel Trade Manager & Country Representative

Sveriges marknadsföringsbolag

Visit Sweden har det nationella offentliga uppdraget att imagemarknadsföra Sverige som turistdestination både mot svenskar och internationellt. Bolaget tillhandahåller även kommunikationstjänster och kunskapdelningsservice för svenska turism- och besöksnäringen. Visit Sweden är ett statligt ägt aktiebolag med drygt 50 medarbetare. Bolaget omsätter årligen cirka 155 miljoner svenska kronor (2020). Visit Sweden har sitt servicekontor i Stockholm. Bolaget finns även representerade lokalt i Storbritannien, Tyskland, USA, Nederländerna, Frankrike och Kina. Mer om Visit Sweden: www.visitsweden.com

Visit Sweden