Nya medlemmar till Visit Swedens styrelse

Elisabeth Haglund, Lotta Boman och Titti Rodling tillträder som nya ledamöter i Visit Swedens styrelse vid årsstämman idag.

Elisabeth Haglund, vd för Hotel Tylösand, ersätter Magnus Nilsson i styrelsen för Visit Sweden. Elisabeth har gedigen erfarenhet från besöksnäringen, från hotellbranschen och av näringslivsfrågor. Hon är vd för Hotel Tylösand sedan 15 år och är även styrelseledamot i Svenskt Näringsliv. Magnus Nilsson, avgående vice ordförande, valdes in i Visit Swedens styrelse 2009.

Lotta Boman, informations- och kommunikationschef på Intellecta AB är ny ledamot och ersätter Peter Clason i Visit Swedens styrelse. Lotta har en bakgrund från ledande befattningar i kommunikationsbranschen, bland annat som delägare och varumärkesstrateg på Hilanders Advertising.

Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, ersätter Niclas Sjögren Berg som suppleant i styrelsen.

Ledamöter utsedda av ägaren staten
Elisabeth Gauffin (ordförande), KRAV
Lotta Boman
Kristina Ekengren, Näringsdepartementet
Anders Eslander

Ledamöter utsedda av ägaren Svensk Turism AB
Mats Forslund, Jämtland Härjedalen Turism
Elisabeth Haglund, Hotel Tylösand
Jari Virtanen, Stena Line Travel Group AB
Eva Östling, Visita

Suppleanter
Titti Rodling, SLAO
Patric Sjöberg, Stockholmsmässan

För mer information:
Elisabeth Gauffin, styrelseordförande VisitSweden, tel 0705-36 03 61
Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900

• Turism

Visit Sweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet bidrar till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 96 miljarder kronor i Sverige och cirka 160 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i 13 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2014.).