Researrangörer från 17 länder till Jönköping: Sverigeupplevelser hittar nya marknader på Swedish Workshop

Sverige har stora möjligheter att få fler utländska turister. I helgen kommer över 90 researrangörer från hela världen för att ta del av nya och spännande upplevelser för sina kunder, då Visit Sweden arrangerar Swedish Workshop i Småland. För första gången kommer också researrangörer från Indien.

Researrangörer med Sverige i sina program är viktiga för att besöksnäringens företag ska nå stora kundgrupper i utlandet. På söndag och måndag samlas 92 researrangörer från 17 länder för att förhandla om kommande produkter till sina reseprogram med över 100 turistföretag och regioner från hela Sverige.

Intresset att delta på Swedish Workshop har varit stort och flest researrangörer kommer från Tyskland, Storbritannien och Nederländerna. Indien, med fyra researrangörer på plats, deltar på Swedish Workshop för allra första gången. Stora researrangörer som Haman Group och Wolters Reisen återkommer till Swedish Workshop, men också helt nya arrangörer som kinesiska Caissa och brittiska The Caravan Club deltar.

- Swedish Workshop bidrar med nya affärsmöjligheter för svenska turistföretag. Där skapas hundratals affärer och affärsrelationer med utlandet, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Swedish Workshop arrangeras i samarbete med Smålands Turism. Inför de cirka 1 600 mötena mellan researrangörer och turistföretag håller Visit Sweden ett seminarium med ledande branschexperter om utländska turisters efterfrågan på upplevelser i Sverige.

Utöver workshopförhandlingarna kommer de utländska researrangörerna att få intryck från hela Sverige. Arrangemanget specialdesignas och deltagarna bjuds på mat från norr till söder, med både Kalix löjrom och småländsk ostkaka. Samtidigt får man njuta av både jojk, schlager och modern dansmusik med en DJ som tolkar den svenska musikundret.

Sverige blir ett allt populärare resmål för utländska turister. Redan idag görs 20 miljoner besök i Sverige från utlandet årligen, och enligt Visit Sweden finns det 81 miljoner resenärer som är intresserade av Sverige som resmål. Utländska turister spenderar 96 miljarder kronor i Sverige årligen.

- Sveriges varumärke blir allt starkare och främst är det naturen och livsstilen i Sverige som lockar turisterna. Visit Swedens marknadsföring tillsammans med besöksnäringen har gett goda resultat, och förra året ökade antalet övernattningar från utlandet med 10 procent, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Programmet
Söndag 24 april
kunskapsseminarium för svensk besöksnäring
”get together”-middag på Jönköpings länsmuseum