Svensk naturturism i topp hos utländska resenärer

Sverige på 2:a plats, bara slaget av Norge, när potentiella besökare spontant tänker på länder som erbjuder hållbara naturupplevelser. Det visar en undersökning bland målgruppen som gjorts på uppdrag av Visit Sweden på de viktigaste besöksmarknaderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA.

Andraplatsen är en förbättring från en fjärdeplats 2018. Detta är ett resultat av fyra års kontinuerliga och riktade insatser för hållbar naturturism som Visit Sweden har genomfört tillsammans med bland annat Tillväxtverket, Naturturismföretagen, regionala turismorganisationer, destinationer och entreprenörer. Det mångåriga samarbetet med besöksnäringen har bland annat resulterat i uppmärksammade kampanjer som Sweden on Airbnb, The 72 Hour Cabin och The Edible Country, som alla fått stort internationellt genomslag. Dessutom har det årligen återkommande initiativet ”Forum för naturturism” och värdskapet för Världskongressen för naturturism - Adventure Travel World Summit i Göteborg 2019, bidragit till den förbättrade positionen.

Redan 2018 kunde Visit Sweden konstatera att antalet sökningar på nätet om Sverige i kombination med sökord om natur ökat med hela 28 procent mellan 2017 och 2018; snittet i Europa låg på 11 procent. Men det är först nu 2020, som en förändring i position, nr 2 i världen, kan ses.

- Jag är oerhört stolt över att vi nått det mål vi satte 2016 – nämligen att vi är en av de främst associerade länderna i världen för våra resenärer när det handlar om naturturism på våra fokusmarknader. Detta visar att långsiktigt och metodiskt samverkansarbete ger resultat, berättar Jenny Jonevret, programägare för Hållbar Naturturism på Visit Sweden.

Årets undersökning indikerar att målgruppen till skillnad mot förr inte bara är ute efter naturupplevelser utan har ambitionen att välja leverantörer och resmål som prioriterar hållbarhet.

- Just i dessa extraordinära tider med Covid-19, som gjort behovet av social distansering stort, finns många tecken på att ännu fler i världen kommer att efterfråga resor kopplat till naturen. Att i detta läge ha lyckats befästa Sverige som hållbar naturdestination, är otroligt viktigt för besöksnäringen när utländska turister kan, får och vill resa igen. Hållbar naturturism kommer vi självfallet att fortsätta att jobba vidare med, säger Jenny Jonevret.

Om undersökningen

Undersökningen gjordes av IPSOS på uppdrag av Visit Sweden i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA i mitten av mars 2020. Målgruppen var naturfokuserade nyfikna upptäckare.

Om naturturismprogrammet

Sveriges regering har givit Visit Sweden extra resurser för att öka kännedomen om Sverige som naturdestination internationellt. Satsningen påbörjades 2015 och har formerats i programmet ”Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden”. Mer om Visit Swedens programuppdrag

• Resor

Visit Sweden är ett marknadsföringsföretag som gör Sverige synligt internationellt som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet kan bidra till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 144 miljarder kronor i Sverige och cirka 172 400 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i utlandet och finns på plats i 7 länder. Bolaget ägs av svenska staten genom Näringsdepartementet. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2018). http://corporate.visitsweden.com