Sverige lanserar ShareWear – en lånekollektion för hållbart globalt mode

Varje år slängs stora mängder kläder per person. För att engagera omvärlden till ett mer hållbart mode lanserar nu Svenska institutet, VisitSweden och några av Sveriges främsta modeföretag en speciellt utvald klädkollektion som inte går att köpa.

Från och med idag kan människor i flera länder låna unika plagg och accessoarer från framstående modehus i Sverige via Instagram. Efter en vecka lämnas de vidare till någon annan. Initiativet kallas ShareWear och VisitSweden och Svenska institutet hoppas att modeintresserade personer ska lånakläderna och samtidigt uppmärksamma Sveriges idé om en lösning för hållbart mode i sina nätverk.

- Kampanjen ShareWear är ett exempel på hur Sverige engagerar människor i världen. Våra budskap om hur Sverige arbetar med innovation, kreativitet, livsstil och hållbarhet ska skapa uppmärksamhet och stärka landets varumärke, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Kollektionen lanseras idag, den 20 januari, och består initialt av plagg från de svenska modeföretagen Filippa K, Hope, House of Dagmar, Nikolaj d’Etoiles, Uniforms for the Dedicated, Weekday och Whyred. Plaggens resa från användare till användare går att följa på sajten sharewear.se. Samtidigt uppmuntrar initiativet fler människor att bidra genom att dela egna plagg med andra via sociala medier och sociala medier och hashtagen #sharewear.

ShareWear-kollektionen lanseras på Instagram klockan nio lokal tid i tolv länder. Den första personen som kommenterar bilden får låna plagget i en vecka. Därefter lägger låntagaren upp en selfie på sig och plagget sitt Instagramkonto och via kommentarsfältet går det vidare till nästa person. På så sätt har en lång kedja av vidarelåning startats.

Kollektionen kommer att finnas tillgänglig i ett digitalt showroom på Sharewear.se, där man kan följa var plaggen befinner sig via en världskarta. Initiativet till kampanjen kommer från Svenska institutet och VisitSweden i samarbete med modebranschorganisationerna ASFB och Swedish Fashion Council.

ShareWear – en del av Democreativity
Under våren 2014 genomfördes pilotprojektet Democreativity med syfte att sprida bilden av Sverige som ett kreativt land internationellt genom att profilera en eller flera av landets kreativa branscher. Förra året genomfördes projektet tillsammans med dataspelsbranschen och fick ett enormt internationellt genomslag. Årets uppdrag är att sprida bilden av Sverige som ett kreativt land utomlands genom samskapande kring mode och hållbarhet.

Pressbilder: Victor Blomdahl, Duoblau

För mer information:
Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

Anna Knutsson, pressansvarig Sverige, Svenska institutet, 073-336 89 47, anna.knutsson@si.se