Utländska hbtq-resenärer har stort intresse för destinationen Sverige

Sverige har ett högt anseende bland internationella hbtq-resenärer och har nyligen rankats som världens mest gayvänliga destination. Enligt en färsk målgruppsanalys från VisitSweden är det naturupplevelser, öppenhet, frihet och en hälsosam livsstil som de tycker beskriver Sverige bäst. En reklamfilm från VisitSweden och Stockholm Visitors Board har vunnit en rad internationella utmärkelser, ett led i en satsning på att ännu fler hbtq-resenärer ska välja Sverige.

Hbtq-resenärer är ett växande segment för svensk besöksnäring och nästan åtta av tio är intresserade av Sverige som destination. Det anger de personer som är homo- eller bisexuella i VisitSwedens målgrupp, enligt kommunikationsbolagets färska målgruppsundersökning i elva länder. Främst kommer resenärerna från USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland.

För den typiske hbtq-resenären står Sverige främst för naturupplevelser, öppenhet, frihet, en hälsosam livsstil, omtänksamhet samt ett naturligt och okonstlat sätt. Under besöket i Sverige vill resenärerna främst uppleva nöjesliv, restauranger och kultur i storstäderna samt resa runt i landet. Men det är Stockholm som man känner till bäst, till och med i högre grad än Sverigeintresserade resenärer i allmänhet.

-  Fler börjar få upp ögonen för Sverige, men vi är fortfarande relativt unga som destination, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. Sverige anses vara välkomnande och öppet, vilket stärker bilden av ett Sverige som också lockar med många spännande storstadsupplevelser och en rik natur. Just det som många hbtq-resenärer söker.

Det här tar VisitSweden vara på i sin marknadsföring av destinationen Sverige. I kampanjen ”Love Stockholm” satsar VisitSweden tillsammans med Stockholm Visitors Board sedan sju år tillbaka på att marknadsföra Stockholm i USA som en av världens bästa städer för hbtq-resenärer. Filmen Glorious Stockholm blev näst bästa film i ”Toura d´Or” i Berlin och i festivalen Tourfilm Riga i kategorin kultur. Filmen fick också juryns pris i Tourism Film Festival i Bulgarien och var finalist i New York Festival World TV & Film Awards.

6 av 10 hbtq-resenärer planerar att resa till Sverige de närmaste tre åren och av dem har 15 procent redan konkreta resplaner. Dessa potentiella Sverigeresenärer kan i högre grad än Sverigeintresserade resenärer i allmänhet tänka sig att resa hit under andra tider än sommaren, vilket skapar fler möjligheter för besöksnäringen att förlänga turistsäsongen.

Vad beskriver Sverige som destination?
enligt respondenter i VisitSwedens målgruppsanalys som angett att de är intresserade av Sverige som destination samt homo-/bisexuella

1. Naturupplevelser
  2. Öppenhet och frihet
  3. Hälsosam livsstil
  4. Vänlighet och omtänksamhet
  5. Naturligt och okonstlat
  6. Modernt
  7. Hållbarhet
  8. God mat och dryck
  9. Design

I mars i år utsågs Sverige som världens mest gayvänliga destination av guiden Spartacus. http://www.spartacusworld.com/gaytravelindex.pdf

Uppgifter om utländska potentiella Sverigeresenärer som angett att de är homo- eller bisexuella kommer från en analys av VisitSwedens målgrupp genomförd under våren 2013. Cirka 16 000 respondenter mellan 25 och 65 år i 11 länder, vilka regelbundet reser på semester till utlandet med minst en övernattning, har fått svara på om de är intresserade av Sverige som destination. Cirka 6 procent  av respondenterna har uppgett att de tillhör potentiella hbtq-Sverigeresenärer. Data i detta material grundar sig på dessa respondenters svar. Den webbaserade undersökningen har genomförts av GfK på uppdrag av VisitSweden i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien, Ryssland och USA.

För mer information om VisitSweden |www.visitsweden.com/partner

Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00
Magnus Lindbergh, projektledare på VisitSweden i USA, tel 0702-31-29 00, magnus.lindbergh@visitsweden.com
Ulrika Hallesius, kommunikationschef på VisitSweden, tel 08-789 10 00