Utländska turister i Sverige vill resa runt, njuta av naturen och uppleva storstäderna

När utländska resenärer drömmer om Sverige är det rundresor, utomhusupplevelser samt nöjesliv, restauranger, shopping och museer i storstäderna som lockar mest. Det visar kommunikationsbolaget VisitSwedens analys av potentiella Sverigebesökare. VisitSweden marknadsför Sverige som destination utomlands och gör varje år 100 internationella marknadsföringskampanjer för Sverige.

När semestern planeras vid köksborden i Europa är det många länder som slåss om uppmärksamheten. I kommunikationsbolaget VisitSwedens analys av resvana resenärer som söker nya destinationer vill man allra helst resa runt och upptäcka Sverige på egen hand. Också utomhusaktiviteter  och storstädernas restauranger, caféer, shopping och museer är högintressant för potentiella Sverigeresenärer.

-  Utländsk turism finns över hela landet och ger viktiga intäkter till Sverige. Med bra tillgänglighet, attraktiva destinationer och upplevelser samt effektiv marknadsföring kan vi omvandla nyfikenheten på Sverige till ett resebeslut, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Resenärerna på de elva undersökta utlandsmarknaderna är ganska eniga om att rundresor, natur och storstäder är vad de vill ägna sig åt i Sverige. Men några nationaliteter sticker ut; norrmännen med sitt intresse för shopping, finländarna för att de vill besöka olika evenemang och italienarna för att de i högre grad vill ha kulturupplevelser. Amerikanerna rankar kulinariska upplevelser extra högt. Mer sugna på rundresor i Sverige än genomsnittet är holländare och ryssar.

Resandet till Sverige har ökat stadigt och utländska besökares konsumtion i Sverige har ökat med 30 procent mellan 2008 och 2012, enligt Tillväxtverket. Enligt VisitSwedens potentialanalys planerar 28 miljoner européer och amerikaner en resa till Sverige de närmaste tre åren.

-  Potentialen att öka intäkterna från turism finns utomlands och besöksnäringens mål är att fördubbla internationella besökares konsumtion till år 2020. Sverige tjänar nästan dubbelt så mycket på utländska turister som 2005 och med ännu större mobilisering i besöksnäringen och mer effektiv marknadsföring kan den utvecklingen fortsätta, fortsätter Thomas Brühl.

På VisitSwedens 12 prioriterade utlandsmarknader rullar flera marknadsföringskampanjer för Sverige i utlandet inför sommarsäsongen. I Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna startade under våren den största satsningen hittills på internationell marknadsföring av destinationen Sverige, Swedish Moments. Kampanjerna riktar in sig på stora volymer av resenärer som vill resa runt och bo i självhushåll. I Finland inspirerar just nu VisitSweden tillsammans med Stockholm Visitors Board till restauranger, spännande butiker, attraktioner, evenemang och kulturutbud för att få fler finländska gäster att stanna längre i Stockholm.

VisitSweden arbetar även med att sprida intresset för Sverige under hela året, bland annat till svenska storstäder och kampanjer riktade mot utländska familjer under skolloven.

Vad skulle du vilja ägna dig åt under ett besök i Sverige?

1.  Rundresa i Sverige (69,0%)
2.  Utomhusupplevelser sommartid (62,9%)
3.  Uppleva städer (58,4%)
4.  Kulturupplevelser (44,6%)
5.  Kulinariska upplevelser (39,5%)
6.  Kryssning (35,8%)
7.  Utomhusupplevelser vintertid (35,1%)
8.  Shopping (31,9%)
9.  Spa/wellness-upplevelser (29,0%)
10.  Evenemang (26,7%)

Procentandelen avser hur många av VisitSwedens respondenter som valt alternativet. Frågan ” Tänk dig att du skulle besöka Sverige flera gånger, kanske på olika årstider och kanske flera olika platser. Vad av följande skulle du då vilja göra i Sverige?” har ställts till 7000 Sverigeintresserade respondenter i 11 länder. Svarsalternativen var fördefinierade och det var möjligt att välja flera alternativ.

Thomas Brühl, vd på VisitSweden, tel 08-789 10 00
Ulrika Hallesius, kommunikationsdirektör på VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900
Bitte Olsson, pressansvarig på VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56

• sverige
  • utländska besökare
  • varumärke sverige
  • internationell marknadsföring
  • thomas brühl
  • nationaldagen 2014
  • sverigebilden

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen riktas till en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Tillsammans med våra samarbetspartners väljer vi rätt Sverigebudskap och rätt kanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring. Svensk turistindustri står för 2,9 procent av BNP, omsätter 275,5 miljarder kronor och sysselsätter 168 000 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 106,5 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2012.)