Visit Sweden lanserar match-making event online för att öka resandet till Sverige

Genom Swedish Workshop Online blir det möjligt för svensk turist- och besöksverksamhet att träffa många Sverigeintresserade, utländska företag för att diskutera och göra affärer. Eventet är planerat till den 7-8 oktober.

När förutsättningarna för resande och möten är begränsade, introducerar Visit Sweden ett nytt digitalt format av Swedish Workshop. Swedish Workshop är ett historiskt mycket uppskattat match-making event där Sveriges turismorganisationer och -företag ges möjlighet att möta och göra affärer med utländska researrangörer. Det nya digitala workshopformatet blir en upptakt till Swedish Workshop i Falun, som skjutits fram till april nästa år.

- Även om läget ser ut som det gör just nu, ser vi tydligt att det finns ett fortsatt sug efter Sverige och då blir Swedish Workshop Online ännu viktigare för att hjälpa svenska turistföretagare att säkra framtida affärer med utländska researrangörer. Efter ett mycket tufft första halvår kan det vara helt avgörande möten. Dessutom ska det bli mycket spännande att prova ett för oss nytt format, säger Ewa Lagerqvist, säger VD för Visit Sweden.

Swedish Workshop Online öppnar för mötesbokningar i början av september och matchningarna av möten mellan säljare och köpare, görs några dagar före eventet av Visit Sweden.

- Vi hoppas att deltagandet blir stort, då vi vet att behovet är enormt, avslutar Ewa Lagerqvist.

Inbjudningar till eventet har skickats ut brett till aktörer och intressenter i en lång rad länder och sker fortfarande. Deltagandet för utländska researrangörer är kostnadsfritt. För svensk turist- och besöksföretag är deltagarkostnaden 1000 kronor.

Mer om Swedish Workshop

Swedish Workshop är Visit Swedens stora årliga satsning, där Sveriges turistorganisationer och företagare får tillfälle att träffa och göra affärer med utländska researrangörer. Vartannat år arrangeras Swedish Workshop utomlands och vartannat år någonstans i Sverige, alltid i samarbete med en eller flera regionala aktörer inom turistnäringen.

Tidigare arrangemang i Sverige: 2016 i Jönköping och 2018 i Umeå

Nästa arrangemang Sverige: 2021 i Falun den 21-22 april

Mer detaljer om Swedish Workshop Online

• Resor