SM i backe ska locka både förare och publik till Söderslätt

Full rallyfart i Minnesbergsbacken när SM i Backe körs i Trelleborg

Jo då, visst kan det köras back-SM i platta Trelleborgs kommun. Vi har ju Minnesbergsbacken! Lägg där till de skånska motorklubbarna i Trelleborg och Tomelilla som tillsammans ska se till att det blir en riktig rallyfest i Minnesberg 17 och 18 september.

- Motorsport finns det ett stort engagemang kring i vår del av landet och det lockar även entusiaster från när och fjärran till att besöka Trelleborg och Söderslätt. Vi ser fram emot fartfyllda tävlingsdagar, säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.

- Det lär bli en riktig publikdragare, försäkrar samordnaren Lennart Kristensson som representerar Trelleborgs Motorklubb och motorentusiasten Bengt-Göran Grenander från Tomelilla.

Mycket beröm

Banan är exakt 1 460 meter lång med start i samhället precis utanför Minnesbergs B&B och därefter uppför backen.

- Vi hade en tävling i Minnesbergsbacken för två år sedan för att se om den fungerade och vi fick mycket beröm, säger Lennart Kristensson.
- Då var det bara rallybilar. Nu är banbesiktningen klar så att även oregistrerade bilar kan köra i backen, vilket krävs för ett SM, fyller Bengt-Göran Grenander i.

Backe är en tävlingsform som innebär att deltagarna, en bil i taget, kör upp för en backe med bil, lastbil eller motorcykel. I Sverige är denna tävlingsform öppen för både rallybilar och rallycrossbilar.

Bästa tävlingsåket

I Minnesbergsbacken är det klasserna rallycross med oregistrerade bilar, fyrhjulsdrivna och tvåhjulsdrivna samt supportklassen med olika former av bilar som gäller.
- De kör ett träningsåk och två tävlingsåk. Vi tar tider på samtliga och bästa tävlingsåket räknas, säger Lennart Kristensson.

Årets back-SM körs under fem tävlingshelger; Ludvika i maj, Sundsvall i juni, Borås i augusti, Trelleborg och Lima i september.

Mer om Backe

Backe är även en tävlingsform i andra delar av världen. Den körs i stora delar av Europa, i USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Kenya. På engelska heter den speed hillclimbing.
I andra länder förekommer backtävlingar som är flera kilometer långa. En berömd tävling är FIA European Hill Climb Championship som brukar hålla sina event i Alperna eller Karpaterna där det finns gott om utmanande bergsvägar.

Källa: Svensk Bilsport
För mer information: Lennart Kristensson, lennart@torparen.se, 0705-120811.

BILDTEXTER
2: Kartläsaren Rickard Nilsson och föraren Stefan Kristensson är givna deltagare i Minnesbergsbacken i höst. Stefan Kristensson blev dansk mästare i rallycross i fjol och tillsammans vann de asfalts-SM:s fyrhjulsdrivna klass 2021.

3: Det går inte att ta miste på eldsjälarna Bengt-Göran Grenanders och Lennart Kristenssons engagemang inför Back-SM i Minnesbergsbacken.

Bilder är fria för publicering. Foto: Visit Trelleborg.