”Turism är mer än bara sommarmånaderna i Trelleborg”

Osannolikt rekord i pandemi-tider!

Den officiella inkvarteringsstatistiken för hela förra året bekräftar det som redan anades i oktober när siffrorna för sommarsäsongen redovisades. 2021 blev ett historiskt starkt år för turismen och besöksnäringen i kommunen.

Samtidigt som VD Maarja Edman, Visit Trelleborg, i höstas konstaterade att sommarsäsongen kunde läggas till handlingarna, flaggade hon för ett starkt helårsresultat. Och visst blev det så.

Tillväxtverkets senaste statistik visar att 2021 har slagit det tidigare rekordåret 2017 med +5,8 %. I faktiska siffror innebär det 132 745 gästnätter 2021 jämfört med 125 468 gästnätter 2017.

- Vilken otrolig prestation våra besöksnäringsföretag levererar i om med detta rekord, och dessutom under pågående pandemi med flertalet restriktioner, säger Erik Lundström (KD), ordförande i Visit Trelleborg.

Tack vare företagens satsningar

Framgångsreceptet enligt honom är kombinationen av fler produkter på hyllan, vassare erbjudanden till marknaden, en tydligare reseanledning till sydkusten och att många verksamheter har öppet året runt.

- Det har bidragit till att vi kan locka fler besökare även utanför huvudsäsongen, turism är mer än bara sommarmånaderna. Vi har tagit ett enormt kliv och det är tack vare företagens satsningar. Hatten av för alla er som har varit och är en del av allt detta!

Uppstickardestination

Med andra ord: Trelleborgs kommun är uppstickardestinationen som har ännu mer att leverera. Något som bland andra Ola Ambuhm, Fritid Österlen Gruppen, som har fritidsboende och anläggningar i Simrishamn, Barsebäckstrand och Falsterbo samt driver Trelleborg Strand Camping, håller med om.

- Ja, definitivt. Vi dubblade omsättningen från 2020 till 2021, som till och med var bättre än 2019 – före pandemin.

Sedan i somras driver verksamheten även Trelleborgstrand Ställplats.

- Den kom igång senare under sommaren, men därefter hade vi gäster långt in på hösten. Vi höll den öppen ända fram till sista november. Och campingen skulle vi egentligen ha stängt sista september, men förlängde till sista oktober. Det kom nya gäster hela tiden, säger Ola Ambuhm.

Han beskriver utvecklingen som jättepositiv.

- Det är inte bara utlandsresor som svenskarna bokar när restriktionerna har släppts. Aldrig tidigare har vi haft så många  förfrågningar och bokningar i januari/februari som nu. I fjol öppnade vi campingen i slutet av april, i år drar vi igång säsongen redan den 8 april.

FAKTA

• Sommarens framgång med 82 728 kommersiella gästnätter juni, juli och augusti slog den tidigare rekordnoteringen från 2017 där 76 132 gästnätter redovisades, vilket motsvarar en ökning med 9 %.
  • Inkvarteringsstatistiken beskriver en del av turismen i Sverige och avser enbart kommersiella övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, camping. Dagbesök, övernattningar i fritidshus, besök hos släkt och vänner eller privat hyrda boenden via exempelvis Airbnb som är viktiga delar av turismen ingår inte. Källa: SCB/Tillväxtverket

Ordförande Erik Lundström, Visit Trelleborg, 0709-247700

VD Ola Ambuhm, Fritid Österlen Gruppen, 0709-414106