Startskottet för Trelleborgs platsvarumärkesresa

Startskottet för Trelleborgs platsvarumärkesresa

Hur omvärlden uppfattar en geografisk plats är idag av stor betydelse i en vardag där platser strävar efter att attrahera invånare, företagare, investeringar och besökare. Visit Trelleborg har därför fått i uppdrag av kommunfullmäktige att, i samarbete med Trelleborgs kommun, utveckla en strategi för Trelleborgs platsvarumärke. Arbetet är igång, och trelleborgarna bjuds nu in att brett delta för att tillsammans forma framtidsbilden av en plats i utveckling.

Trelleborgs platsvarumärke kommer att omfatta fyra perspektiv: att leva, verka, investera och besöka. Detta arbete stöds av Placebrander, en framstående aktör inom platsmarknadsföring i Sverige.

Processen består av tre viktiga steg:

Nulägesanalys: Just nu pågår en omfattande nationell attitydundersökning, där 700 respondenter från Mälardalen och söderut ger sin bild av Trelleborg. Idag startar även en lokal attitydundersökning där alla som bor och verkar på platsen bjuds in att vara delaktiga.

Samsyn kring ett önskat läge: I nästa fas skapas en samlad vision av vad som önskas för framtiden. Detta sker genom digitala dialoger med kommunens medborgare och medarbetare samt genom olika workshops. Här engageras en bred grupp av intressenter, inklusive lokalbefolkningen, näringsidkare, företrädare för föreningslivet, politiker, Söderslättsgymnasiets elevkår, högstadieelever och kommunanställda. Arbetet ska på så sätt fånga platsens unika fördelar från olika perspektiv.

Framtagande av en samlad strategi: Målet med platsvarumärkesstrategin är att skapa en gemensam bild av Trelleborg, något som både invånare och omgivningen kan förlita sig på oavsett om man redan bor här, vill locka andra att flytta hit, investera, starta företag eller besöka platsen.

Visit Trelleborgs VD, Maarja Edman, kommenterar: 'Vi är många vars hjärta klappar lite extra för just Trelleborg, en plats som växer för framtiden. Alla vi har nu tillsammans möjligheten att forma bilden av Trelleborg till något värdefullt för många. För det lokala näringslivet, för oss som bor här, och för de som ännu inte har upptäckt att det är hit de längtar.'

VD Maarja Edman, Visit Trelleborg, 0708 - 81 71 74