Fyren vid Smygehuk bjuder in till strandnära strövtåg

Testresenärer upplever Sydkusten genom unikt utvecklingsprojekt

Schweiziska testresenärer utforskar i dagarna Trelleborg, Smygehuk och sydkusten i jakt på kulinariska läckerheter och vikingaäventyr. Visit Trelleborg står tillsammans med engagerade besöksnäringsföretag värdar för en grupp testresenärer som har handplockats av den schweiziska researrangören Kontiki Reisen. Under sin vistelse kommer gruppen ge sig ut på en smakupplevelse i den lokala mat- och dryckeskulturen och följa vikingarnas fotspår på spännande äventyr. Även representanter från Visit Sweden och Visit Skåne deltar på resan.

Ökad ekonomisk hållbarhet

Denna unika expedition är en del av utvecklingsprojektet "Spela roll", ett betydelsefullt samarbete mellan besöksnäringsföretag, Visit Trelleborg, Visit Skåne och Kontiki Reisen. Syftet är att tillsammans utveckla produkter som attraherar besökare till Skånes sydkust även utanför högsäsong och därmed skapa förutsättningar för fler ekonomiskt hållbara verksamheter året runt. Produkterna som skapas har tack vare återförsäljarens tidiga involvering hög kommersiell relevans. Dessa kommer även bli tillgängliga för övriga internationella och inhemska resenärer.

Främjar utvecklingen av turismnäringen

Projektet "Spela roll" är en strategisk satsning för att främja utvecklingen av turismen i Skåne. Genom att erbjuda en varierad och lockande turistupplevelse även utanför högsäsongen stärks möjligheterna för lokala företag att driva hållbara verksamheter och utveckla turismnäringen i regionen. Genom att samarbeta med Kontiki Reisen, en erkänd aktör inom reseindustrin, har projektet möjlighet att nå ut till en bred internationell publik och marknadsföra de unika upplevelser som Skånes sydkust har att erbjuda.

"Vi är glada över att vara en del av 'Spela roll' och därigenom få möjlighet att visa upp vår vackra region för testresenärerna från Kontiki Reisen," säger Petra Strandberg, utvecklingsstrateg för Visit Trelleborg. “Genom att erbjuda autentiska upplevelser kopplade till mat, historia och äventyr stärker vi attraktionskraften hos Skånes sydkust och skapar långsiktiga förutsättningar för en hållbar turismnäring."

Petra Strandberg

Utvecklingsstrateg, Visit Trelleborg