Visit Trelleborgs nya besökarservice fokuserar på att vara tillgänglig där turister och besökare befinner sig.

Visit Trelleborg växlar upp

Det kommunala destinationsbolaget Visit Trelleborg växlar upp verksamheten med en helt ny kostym för ökad tillgänglighet 2022. I april flyttar Visit Trelleborgs kontor till nya lokaler och samtidigt lanseras ett koncept för besökarservice som kommer att ge turister och hemestersugna lokalbor större tillgänglighet till inspiration, information och service.

Arbetet med att decentralisera turistinformationen går under arbetsnamnet Besökarservice 2.0. Konceptet har arbetats fram under hösten och är nu redo för lansering.

KONCEPTET I SIN HELHET:

Visit Trelleborg kontor
Visit Trelleborg flyttar sin administration och utvecklingsverksamhet till nya lokaler på Algatan 32. Här kommer bolaget att husera på andra våningen i den vackra sekelskiftsbyggnaden. Förutom kontorsplatser kommer de nya lokalerna att erbjuda en kreativ mötesplats med mötesrum och sk hot spots – tillfälliga kontorsplatser där partners och branschkollegor kan koppla upp sig och arbeta kortare stunder. De två fullt utrustade, moderna konferensrummen har plats för 18 gäster och kommer att finnas tillgängliga för bokning för näringsliv, föreningsliv, Trelleborgs kommun m m.

Marcus Ohlsson, ägare till Algatan Fastighets AB, blir bolagets nya hyresvärd:

- Jag är otroligt glad över att få välkomna Visit Trelleborg som hyresgäst på stadens mest centrala läge. Vi gör en spännande resa tillsammans, där vi i nära dialog med Visit Trelleborg och övriga hyresgäster formar om byggnadens struktur för att göra ett positivt avtryck i stadsbilden, säger han.

Digital service
Visit Trelleborgs digitala besökarservice består av web, chat och callcenter. I samband med flytten förstärks det digitala arbetet med bättre tillgänglighet, skarpare verktyg och utökat innehåll. Tydligare ingångar till de digitala tjänsterna gör det lättare för turister och upplevelsesugna lokalbor att komma i kontakt med besökarservice oavsett var man befinner sig i kommunen.

Infopoints
Konceptet innebär också att Visit Trelleborg etablerar tydligare samarbete med besöksnäringen. Ett antal infopints kommer att öppnas på spridda platser i kommunen. Den första är beläget i Clarion Collection Hotel Magasinet och invigs under våren 2022. Här kommer besökare att kunna få personlig service, hitta tryckt turistinformation och enkelt kunna nå Visit Trelleborgs digitala service via QR-koder. Antalet infopoints kommer efterhand att utökas baserat på tematik och geografisk spridning.

QR-koder
Huvudfokus i utvecklingen av Besökarservice 2.0 är att finnas där besökarna är. I konceptet ingår därför ett system med QR-koder som via affischer, skyltar och bordspratare kommer att spridas i kommunen via samarbete med bl a besöksnäringen. På platser där det finns behov kommer det i anslutning till QR-koderna att finnas tryckt turistinformation att plocka med sig.

Bemannad turistinformation
Visit Trelleborg kommer även fortsättningsvis att ha en bemannad turistinformation på Smygehuk, kommunens största och mest välbesökta besöksmål.

- Våra nya lokaler och Besökarservice 2.0 ger oss flexibilitet och möjlighet att nå ut till fler. Samtidigt kan vi fokusera ytterligare på vårt kärnuppdrag att utveckla destinationen till gagn för såväl turister och lokalbor som besöksnäring, säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg.

Pop-up
Precis som tidigare kommer besökare och lokalbor att nås av turistinformation vid evenemang och på besökartäta platser. Med hjälp av ett mobilt koncept för turistinformation kommer bolaget att ha sk Pop-up verksamhet på fysiska platser där besökare flockas och det personliga mötet behövs som mest.

De lokaler på Kontinentgatan 2 som Visit Trelleborg nu lämnar kommer att fyllas av annan kommunal verksamhet. Där etablerar Trelleborgs kommuns näringslivsavdelning sin verksamhet under våren 2022.

Frågor och ytterligare kommentarer:

• Maarja Edman, VD Visit Trelleborg, 070-320 87 00, maarja.edman@trelleborg.se

Övriga kontakter:

• Marcus Ohlsson, Algatan Fastighets AB, 070-834 86 05, marcus.ohlsson@algatan.se
  • Zouhair Arabi-Eter, Avdelningschef Näringsliv Trelleborgs kommun, 0410-73 45 11, Zouhair.Arabi-Eter@trelleborg.se