Stark evenemangssommar i Umeå

Stark evenemangssommar i Umeå

Både Umeåbor och tillresta besökare kan äntligen se fram emot en fullspäckad evenemangssommar. Flera av de årliga evenemangen kommer tillbaka, till exempel Wheels Nationals 2022, Umeå Fotbollsfestival och Rådhusfestivalen. Med i evenemangskalendern finns också ett antal nyheter som bland annat Umeå Live 400 och OO Cup.

Bästa evenemangsstaden i norra Sverige
Umeå befäster sin ställning som norra Sveriges främsta evenemangsstad med sitt breda utbud av evenemang året runt. Startskottet för evenemangssommaren gick redan helgen 3-5 juni med bland annat Brännbollsyran och Umeå Food Symposium som fyllde Umeå med svenska och internationella besökare. Henrik Vilhelmsson, Projektledare Evenemang & Stora Möten på Visit Umeå, betonar hur viktiga evenemangen är för stadens utveckling och attraktivitet:

- Evenemangen betyder oerhört mycket för Umeå. Inte bara för att locka fler besökare till vår destination, utan också för alla vi som bor i stan och i vår region. Att ha tillgång till det breda utbud av evenemang som vi har, det tycker jag är en av Umeås allra främsta styrkor. Vare sig man gillar idrott eller kultur, så finns det nåt kul att se och göra varje vecka.

Henrik påpekar också vikten av duktiga arrangörer:

- Våra arrangörer är fantastiska! Idrottsföreningarna är duktiga både på att skapa egna årligen återkommande evenemang och på att ro hem stora nationella evenemang som exempelvis SM-tävlingar. Den typen av evenemang får man inte om man inte har visat att man är riktigt duktig på att arrangera. Ett annat exempel är Homerun group som inte bara syr ihop Brännbollsyran utan fler konserttillfällen med stora artister.

Jubileumsdagen Umeå 400 år 22 juni

Nyheter i sommarens evenemangskalender

1. Midnight Sun Randonnée 19-23 juni
Ultradistansloppet Midnight Sun Randonnée är ett cykellopp på 1200 km, från Umeå till Mo i Rana i Norge, tur och retur. Möjligheten att få uppleva skandinaviska fjäll, sjösystem och fjordar i konstanta dagsljusförhållanden, och att korsa polcirkeln under sommarsolståndet, har lockat cyklister från hela 13 länder!

2. Jubileumsdagen Umeå 400 år 22 juni

Ett heldagsfirande för Umeåbor och för tillresta i alla åldrar. På jubileumsdagen firas den utveckling, kreativitet och kultur, som har format Umeå till den stad som den är idag. Under jubileumsdagen får Umeåborna ta del av ett välfyllt festprogram, med närvaro av bland andra H.M.K Carl XVI Gustaf.

3. Umeå Live 400 13-14 juli
Under två dagar i juli bjuds Umeåbor och tillresta in till en gratisfestival med kända och efterlängtade artister. På onsdag presenterar Umeå live 400 år Lisa Miskovsky med band samt Sahara Hotnights. Kvällen därpå, torsdag står Fricky, Cleo och Broder John på Skeppsbrons scen. Dagarna är därtill fyllda med aktiviteter på Rådhustorget. Hela Umeå Live 400 år är gratis.

4. OO-Cup 17-21 juli
Internationell orienteringstävling med fler än 100 utländska orienterare anmälda. OO CUP erbjuder en kombination av härliga naturupplevelser och häftiga orienteringsutmaningar.

5. Lars Winnerbäck 23 juli
Han är en av Sveriges populäraste rockartister. Han har spelat och skrivit låtar sedan tioårsåldern. Har vunnit Grammis fem gånger och Aftonbladets Rockbjörnen fyra gånger.

6. Miss Li, Uggla och Petter 13 aug
Tre av Sveriges mest folkkära artister under gör sitt enda gemensamma stopp i Norrland i Umeå på lördag 13 augusti. Varken Magnus Uggla, Miss Li eller Petter behöver någon närmare presentation. Tillsammans har de sålt miljontals skivor, uppnått hundratals miljoner streams och varit flitigt turnerande artister under en herrans massa år.

7. The Ark & Smith and Tell 19 aug
Ett återförenat The Ark åker ut på sommarturné och gör sitt nordligaste stopp på turnén i Umeå denna kväll. Sveriges färgstarkaste rockband med Ola Salo i spetsen kommer bjuda på en härlig hitkavalkad. Ljuvliga Smith & Thell gör The Ark sällskap denna kväll.

Fler evenemang under sommaren

1. Hjältehelgen 10-11 juni
2. Swedish Beach Tour 17-19 juni
3. Motorkulturvecka + Wheels Nationals 2022 27 juni - 3 juli