Foto: RF SISU

SM-veckan: Så blir en av årets största idrottshändelser i Umeå

Den 27 juni – 2 juli står Umeå värdstad förSM-veckan sommar, en av årets största idrottshändelser i Sverige. På arenor i och runtom centrala Umeå kommer några av landets mest talangfulla idrottare göra upp i över ett tjugotal idrotter. Hela veckan direktsänds i SVT.

Tävlingar i centrala Umeå
Sm-veckan genomförs på åtta platser i och omkring centrala Umeå. På Rådhustorget arrangeras bland annat 3x3-basket, radiostyrd bilsport, boule och frisbee. På Navet kan du ta del av tävlingar i simning och parasimning. På älven blir det tävlingar i aquabike och längs Västra Strandgatan vid Skeppsbron, i Sparken, kommer det hållas tävlingar i skateboardslalom och skateboard street. I Broparken kommer det att hållas tävlingar i Mountainbike XCE. Centralt i stan kommer det även att pågå orientering (knock out). Samtidigt planeras nu för en 2,5 km lång citybana för tävlingar i cykel, paracykel, triathlon och paratriathlon.

- Vi förväntar oss en fantastisk vecka med många besökare och tävlanden med förhoppningar om fina förhållande för alla idrottare, säger Dan Vähä projektledare för SM-veckan sommar.

Vissa idrotter kommer att hålla till utanför centrumkärnan på speciella anläggningar.

• Bölesholmarna: Kanotpolo och beachvattenpolo
  • Mariehemsängarna: Frisbee (allround), discgolf (lag SM)
  • Red barn/I 20 området: Rallysprint
  • Bowlingscenter: Bowling
  • Nydala: Cricket, frisbee (allround)
  • Ersmarksberget: Rullskidor
  • Hedlunda: Bangolf
  • Umeå Energi Arena: Artistisk gymnastik och truppgymnastik
  • IKSU: Klättring (led)

För att se tävlingstider och tävlingsarenor för alla idrotter rekommenderas att ladda ner SM-veckans applikation.

En folkfest för alla
I samband med SM-veckan anordnas också SM-Festen 27 juni – 1 juni - en fem dagar lång festival. Programmet bjuder på allt ifrån livemusik från några av Sveriges mest aktuella artister, träning och prova-på-idrott från utvalda idrottsföreningar i Umeå, tävlingar, allsång, dansuppvisningar, yoga, familjeaktiviteter, stadsvandringar och god mat och dryck. SM-festen arrangeras av Visit Umeå i samarbete med Umeå kommuns kulturförvaltning och RF-SISU Västerbotten och hela festen är helt gratis och tillgänglig för alla.

- SM-festen på Skeppsbron har något för alla. Det blir allt ifrån ösiga liveakter och svettiga prova-på-idrotter till mysiga familjeaktiviteter, säger Felicia Rosén, projektledare för SM-festen på Visit Umeå.

Evenemang på Skeppsbron
Foto: Fredrik Larsson

Sm-festen arrangeras på Skeppsbron i Umeå och kommer bli en central plats under SM-veckan. Bild från Blodomloppet 2018.

Mer information: www.smveckan.se och www.visitumea.se/sm-festen

För mer information, vänligen kontakta:
Dan Vähä, projektledare SM-veckan
dan.vaha@umea.se