Foto: Visit Umeå

Stort intresse för att arrangera möten i Umeå

Efter år av framflyttade och inställda möten är det nu en stark möteshöst i Umeå. Flera stora möten med inresande besökare har genomförts eller planeras att genomföras innan årsskiftet. Prognosen för 2023 ser också lovande ut, säger Ulrika Hed som arbetar med Stora möten på Visit Umeå.

- Det vi hör från de större mötesanläggningarna här i Umeå är att bokningsläget just nu ser positivt ut för 2023 och hos de större roterande förenings- och organisationsmöten som vi bearbetar ser vi nu en efterfrågan på att kunna ses fysiskt igen. I tillägg erbjuds det i större utsträckning än före pandemin också digitalt deltagande. Arrangörer av möten är måna om att skapa mervärden för de som reser till ett möte. Till exempel sociala aktiviteter eller inspirerande studiebesök, säger Ulrika Hed, projektledare Stora möten på Visit Umeå.

Marknaden för stora möten och konferenser har förändrats de senaste åren. Samtidigt som det fysiska mötet prioriteras för större organisationer så finns det nya resepolicys och hållbarhetskrav som arrangörerna måste förhålla sig till. Arbetet med bearbetning av förenings- och organisationsmöten är långsiktigt, det handlar ofta om ett tidsperspektiv på 2-4 år framåt i tiden, ibland mer. Visit Umeå arbetar som en Convention Bureau med att värva nationella och internationella möten och fungerar som en enkel väg in i staden.

- En viktig faktor för att kunna konkurrera om större roterande möten är att det finns en engagerad lokal värd som vill ta på sig värdskapet för ett möte. Vi på Visit Umeå kan erbjuda hjälp så att det blir så enkelt som möjligt att ta på sig det värdskapet. Allt arbete som genomförs av oss sker kostnadsfritt och opartiskt för slutkunden och i rollen representeras hela staden. Vårt arbete handlar mycket om att positionera Umeå som mötesstad och lyfta stadens styrkeområden, samtidigt som ett gott värdskap och en bra infrastruktur för möten är viktigt, avslutar Ulrika Hed.

Exempel på möten som arrangeras i Umeå under hösten

BTD- Bioteknikdagarna 3-6/11

Ca 100 studenter samlas i Umeå för inspirerande föreläsningar, studiebesök och arbetsmarknadsmässa. Fokus främst inom bioteknik men även andra naturvetenskapliga områden. Mötet roterar mellan universiteten i Lund, Uppsala, Umeå, Göteborg och Stockholm.

KBC-Days 8-9/11
En årligt återkommande tvärvetenskaplig konferens med presentationer från institutioner och forskningscentra som är anslutna till Kemiskt Biologiskt Centrum samt från forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet och SLU. Årets tema är ”Big Data”.

Svenska Thoraxmötet 9-11/11
I år står Umeå som värd för Svenska thoraxmötet och de ca 300 deltagarna från hela Sverige. Fokus för innehållet är hjärtkirurgi och lungkirurgi samt ett parallellt program med inriktning på omvårdnadsfrågor.

Biennial Scandinavian Society of Forest Economics Meeting 29/11-2/12
Internationellt möte med syfte att presentera forskning, utbyta ideer och främja samverkan mellan forskare i skogsekonomiska frågor.

Umeå Arctic Forum 12-13/12
Med temat- "Connecting in the Arctic” möts beslutsfattare, civilsamhälle, näringsliv och forskare för att diskutera frågor om hållbar utveckling ur ett arktiskt perspektiv.

Kontakt
Ulrika Hed, Projektledare Stora möten på Visit Umeå 070 242 46 58 ulrika.hed@visitumea.se