Umeå ansöker om att bli Årets Stadskärna 2016

En gång per år delar Svenska Stadskärnor ut det prestigefyllda priset ”Årets Stadskärna”.

I organisationen Svenska Stadskärnor samlas företag, organisationer och kommuner som har ambition att utveckla städerna. Utmärkelsen skapar mycket uppmärksamhet för den vinnande staden och är belöningen för ett långsiktigt och framgångsrikt arbete. Umeå har i dagarna skickat in ansökan om att bli Årets Stadskärna 2016!

Bakom ansökan står Visit Umeå AB tillsammans med intressenter representerade av Umeå Kommun, fastighetsägarna och UPAB. I arbetet med ansökan har även aktörer från övrigt näringsliv i centrum deltagit.

Arbetet med ansökan startades upp redan vid årsskiftet 2014/2015.

- Utmärkelsen i sig ger uppmärksamhet och PR till vår stad, men viktigast av allt är vägen dit, ett gemensamt mål för stadens aktörer att samlas kring. Arbetet med ansökan skulle bilda en plattform där kommunen och privata intressen samarbetar, och den resan har verkligen skett på bästa sätt, säger Anna Wikholm Kjellberg vid Visit Umeå.

Om Umeå går vidare i uttagningen så kommer juryn från Svenska Stadskärnor på besök i mars.

- Det händer ju mycket positivt i Umeå, inte minst i de centrala delarna av staden. En stadsomvandling där vi politiskt är överens om att bygga stad. En tät och hållbar stad, med stora investeringar på gång, många arrangemang och aktiviteter som förhöjer upplevelsen av att bo i Umeå och för den delen kommunen, säger Anders Ågren (M).

Kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg tror på en vinst för Umeå;

- Vi har medvetet omvandlat staden till att bli mer tillgänglig och attraktiv. Vi satsar på stadskärnan med nya parker och mötesplatser för alla. Mitt Umeå är mer puls!

Anna Wikholm Kjellberg

Visit Umeå AB

tfn 070-5796287

Visit Umeå är Umeås destinationsbolag och turistcenter. Visit Umeås uppgift är att sälja och marknadsföra Umeå som turist-, mötes-, evenemangs- och handelsstad.

Visit Umeå AB arbetar med att vinna möten, konferenser och kongresser till staden. Bolaget ska också utveckla, marknadsföra och värva evenemang till Umeå och regionen. Dessutom verka för en levande och attraktiv stadskärna och utveckla shoppingturismen. Bolaget ägs delvis av besöksnäringen, fastighetsbolag, handeln samt finansieras via Umeå kommun.

Umeå turistcenter är organisationen för privat turism. I turistcentrets uppdrag ingår att marknadsföra Umeå och Umeåregionen som besöksmål på utländska marknader och nationellt.