Logianläggningarna i Umeå kommun drabbades hårt av coronapandemin och stängda gränser under juli, visar preliminära siffror från Tillväxtverket/SCB. Foto: Fredrik Larsson

Umeås logianläggningar hårt drabbade av stängda gränser i sommar

När den preliminära gästnattsstatistiken för juli månad nu landat från Tillväxtverket/SCB står det klart att coronapandemin har haft fortsatt stor påverkan på Umeås gästnätter. 64 981 kommersiella övernattningar gjordes på hotell, stugbyar, vandrarhem och camping i Umeå kommun under juli. Det är en minskning med 36% (36 253 nätter) jämfört med juli 2019. Tydligt är att Umeå påverkats hårt av pandemin och stängda gränser, då det är de utländska gästnätterna som minskat allra mest med minus 93% (33 945 nätter). De svenska gästnätterna minskade med 3,6% (2 308 nätter) jämfört med motsvarande månad 2019.

Tuff vår för besöksnäringen
Sedan coronapandemin drabbade världen med kraft under första kvartalet 2020 har läget varit tufft för företag inom besöksnäringen. Hårda restriktioner och stängda gränser gjorde att evenemang, mässor och möten ställdes in och affärs- och privatresor uteblev. Det blev helt enkelt tvärnit i kundflödet och i princip alla bokningar försvann mer eller mindre över en natt för logianläggningarna runt om i världen.

För hotell, vandrarhem, camping och stugbyar i Umeå kommun gick man från en toppmånad i februari 2020 (en ökning på omkring 7 000 gästnätter) och stadig tillväxt, till ett tapp på ungefär 50% av gästnätterna (motsvarande 166 000 nätter) under perioden mars – juli, enligt preliminära siffror från Tillväxtverket/SCB. Juni månad står för det största tappet i antal nätter.

Stängda gränser hårt slag mot Umeås företag
Under de månader som våra grannländer har haft stängda gränser mot Sverige, har det talats mycket om hur det påverkat främst gränshandeln. För Umeå, som fungerar som ett nordligt nav i Norden, är det dock väldigt påtagligt hur Norges och Finlands stängda gränser också påverkat gästflödet hos våra logianläggningar.

Även om siffrorna fortfarande är preliminära, är det tydligt att Finlands och Norges stängda gränser drabbat Umeå extremt hårt under juli månad. Normalt kommer sammantaget flest övernattande utländska gäster på hotell, camping, vandrarhem och stugor från Norge, följt av Finland och Tyskland. Under juli 2019 gjordes mer än var tredje kommersiell övernattning av gäster från utlandet, totalt 36 500 utländska gästnätter under juli 2019. Motsvarande siffra för 2020 är 2 500 – en minskning med 93%.

Hemestrande svenskar hjälpte upp siffrorna i juli
Coronapandemin har gjort att fler stannat hemma i sommar och många av de svenskar som ändå valt att resa har gjort det inom Sverige. När det gäller Umeås inkvarteringssiffror för juli är det tydligt att hemestertrenden har hjälpt upp den allmänna gästnattsstatistiken något. I jämförelse med juli 2019 är tappet inte alls lika stort som för de utländska gästnätterna. Svenska gästnätter minskar med 3,6% (motsvarande 2 308 nätter) jämfört med samma period föregående år.

Svenskarnas efterfrågan i sommar
Evenemang har uteblivit i sommar, vilket har gjort att hemestrandet bland annat har handlat om naturupplevelser. Vi har sett ett ökat tryck på vandrings- och cykelleder i hela Umeåregionen och besöksnäringens företag på landsbygden har haft en bra juli månad. Denna trend ser vi över hela landet, säger Sara Gustavsson, VD på Visit Umeå.

Hösten
Tyvärr tyder julis lilla uppgång i jämförelse med föregående månader under pandemin inte på någon uppåtgående trend för besöksnäringen. När semesterresandet i Sverige avtar brukar affärsresandet ta vid. Så blir det inte i år, då världen är mitt i en pandemi och Folkhälsomyndigheten fortfarande råder oss att undvika onödiga resor, arbeta hemifrån om man kan och hålla fysisk distans.