​Bra start för besöksnäringsåret i Värmland 2018

Med cirka 2 228 000 gästnätter blev 2017 det bästa året någonsin för besöksnäringen i Värmland. Det visar SCB/Tillväxtverkets preliminära årssiffror som släpptes i februari. För Värmlands del innebar det en ökning med 4,1 procent jämfört med 2016.

Även 2018 har börjat mycket bra för besöksnäringen i Värmland. Under årets två första månader har Värmland haft 438 000 övernattningar vilket är drygt 100 000 fler än samma period 2017 och motsvarar en ökning med 30 procent. För Sverige som helhet var motsvarande ökning under samma period 4,5 procent vilket innebär att Värmland hade en mer gynnsam utveckling än Sverige som helhet. Statistiken inkluderar boende på hotell, stugbyar, campingar, vandrarhem och privat förmedlade stugor men exkluderar övernattande i egna fritidshus, via Airbnb och boende hos släkt och vänner. För Värmlands del ökade både besökare från övriga delar av Sverige med 32,2 procent och från utlandet med 18,9 procent under perioden januari-februari i år.

– Vi har haft en bra vinter vilket ger genomslag i övernattningsstatistiken. Vi ser att Värmlands position som en attraktiv vinterdestination för både svenska och utländska gäster är fortsatt stark säger Jonas Jacobsson, vd för Visit Värmland. Att vi lyckas behålla en mer gynnsam utveckling än Sverige som helhet är glädjande och i linje med Värmlands besöksnäringsstrategi.

Kontakt: Jonas Jacobsson, vd Visit Värmland, 0721-41 00 33.

Källa: Tillväxtverket och SCB