Finalisterna till Värmlands Turismpris 2021 har utsetts

Finalisterna till Värmlands Turismpris 2021 har utsetts. Juryn som bestått av Visit Värmlands styrelse  har enats och priset delas ut den 2 december under Värmlands och Karlstads Besöksnäringsdagar.

Med Värmlands Turismpris uppmärksammar Visit Värmland ett företag eller organisation som på ett betydelsefullt sätt bidragit till att stärka Värmlands besöksnäring.

Nu har juryn utsett tre finalister som har chansen att vinna Värmlands turismpris 2021. Alla har haft möjligheten att rösta fram vilket besöksnäringsföretag som ska gå till final via Visit Värmlands sociala medier där juryn sedan valt ut tre starka kandidater som bedömts efter fyra olika kriterier. Företaget eller verksamheten ska bidra till en nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen, företaget utvecklar en hållbar verksamhet och sprider kunskap och att företaget under Coronapandemin lyckats vända de negativa konsekvenserna till något som utvecklat verksamheten framåt.

De tre finalisterna är Gamla Kraftstationen i Deje, Happie Camp och Kungskvarnen i Borgvik som alla tre uppfyllt bedömningskriterierna samt påvisat innovationskraft och positiv utveckling trots en svår tid med rådande pandemi. Finalisterna presenteras i Visit Värmlands sociala kanaler med ett röstningsförfarande, där alla kan vara med och utse årets vinnare av Värmlands Turismpris 2021.

—I Värmland har vi många duktiga och kreativa företagare som stärker Värmlands besöksnäring och konkurrensen i årets tävling var tuff. Juryn är nu enig och har utsett tre finalister som har chansen att ta hem Värmlands turismpris 2021 och vi på Visit Värmland ser fram emot att få dela ut priset till den värdiga vinnaren som röstas fram, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

I mitten av september presenteras vinnaren som även blir Värmlands kandidat till Stora Turismpriset 2021 som utses av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Priset för vinnaren av Värmlands turismpris 2021 blir förutom ett diplom en värdecheck på 10 000: - som ska användas till utbildning eller något annat av värde som vinnaren själv anser vara till hjälp för att utveckla sin verksamhet.

Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism är en stiftelse (registrerad 1997[1]) som verkar för utveckling av kunskap inom svensk besöksnäring. Stiftelsen är fristående, men Tillväxtverket är huvudman och utser styrelsen.[2] Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism delar årligen ut Stora turismpriset.