Gamla Kraftstationen i Deje vinner Värmlands Turismpris 2021

Nu har vinnaren av Värmlands Turismpris 2021 röstats fram via Visit Värmlands sociala kanaler och engagemanget i röstningen har varit enormt stort. Gamla Kraftstationen i Deje står som segrare och blir även Värmlands bidrag till Stora Turismpriset 2021.

– I år har vi gjort en omröstning hos allmänheten till Värmlands Turismpris 2021. Vi tycker att hela Värmland ska få ta en större plats än tidigare år då en jury utsett vinnaren. Men nu är vi otroligt glada och stolta över att kunna presentera vinnaren. Gamla Kraftstationen i Deje är väl värda vinnare som ständigt visar ett otroligt engagemang och en stark framåtanda. Med nya tankar och ideér ger de besökare en blandning av konst, teater och musik i fantastiska lokaler och har under pandemin bevisat att det går att ställa om sin verksamhet genom innovativa och kreativa idéer för att bemöta besökare på ett tryggt och säkert sätt, säger Mia Landin, vd på Visit Värmland.

Gamla Kraftstationen i Deje fungerar sedan 2013 som en unik konsthall med 11 meter högt i tak och drivs av den ideella föreningen Ulleruds Teateraktörer. Kreativiteten och innovationen i verksamheten är en central del då de varje år ställer ut konst från såväl etablerade konstnärer som nya talanger. Hållbarheten genomsyrar hela verksamheten med bakverk och mat som är lokalproducerade och ekologiska. Förutom konst och mat erbjuder Gamla Kraftstationen i Deje olika musikevenemang och är en kreativ samlingsplats för människor som vill skapa genom olika workshops. Under pandemin har Gamla Kraftstationen i Deje skapat kittet ”Make it your own ” för den som vill slöjda hemma och besökare registreras när de kommer och går för att begränsa antalet inne i lokalen.

– Det är oerhört kul att vi uppmärksammas på det här sättet och en stor ära att vi vunnit Värmlands turismpris 2021. Pandemin har såklart varit en stor utmaning för verksamheten men tillsammans har vi lyckats vara kreativa och skapat nya sätt och mål för att förhålla oss till en ny vardag. Med denna fina utmärkelse får vi ännu mer motivation till att vilja utveckla verksamheten framåt och det är såklart jättekul att vi också är Värmlands kandidat till Stora Turismpriset, säger Linn Sönstebö Mossberg, verksamhetsledare på Gamla Kraftstationen i Deje.

Priset blir en värdecheck på 10 000 kronor från Visit Värmland för att kunna utveckla verksamheten ytterligare och delas ut den 2 december på Värmlands och Karlstads besöksnäringsdagar 2021. Gamla Kraftstationen i Deje står nu också klar som Värmlands kandidat till Stora Turismpriset 2021. Kandidaterna har nominerats av respektive län och priset delas ut den 24 november i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan som delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.