Höljes samlar de smartaste förarna

FIA SmartDriving Challenge to Höljes RX är en utmaning som tagits fram i samarbete med Visit Värmland, Compare, Torsby kommun, Höljes RX samt FIA Smart Driving Challenge och Tina Thörner.

Som trafikant kan du bli en smartare bilförare! När man laddar ner appen FIA SDC och kopplar upp den i bilen mäts bilkörningen och man får poäng utifrån hur smart och miljövänligt man kör. Den som besöker Rallycrosshelgen i Höljes kan dessutom vinna en av 100 weekendbiljetter till eventet i Höljes. Det enda som behövs är en smartphone och en bil med bluetooth. Bränsle eller ålder på bilen spelar ingen roll. Alla bilförare kan vara med och träna och tävla i Fia SmartDriving Challenge to Höljes RX.

– Det här samarbetet genom Fia SmartDriving Challenge to Höljes RX är ett bra sätt att utveckla evenemanget i Höljes där alla blir vinnare, samtidigt som resan dit blir säkrare. Vi tycker att det är viktigt ta hänsyn till vår natur och miljö och vi strävar efter att ständigt förbättra vårt miljöarbete även inom motorsporten, säger Morgan Östlund General manager för Höljes RX.

– Att vara med och köra SMART är för mig win-win-win; för miljön, för plånboken och min egen utveckling som förare. Så stolt över alla som är med och tävlar för så många bra högre syften och för mig blir det också KUL, för det är TÄVLING, och inte den lättaste att vinna. Önskar alla stort lycka till!, säger Tina Thörner Race Director Fia Smart Driving Challenge.

– Fantastiskt kul att vi tillsammans med lite nytänkt kan bidra till att Värmlands största idrottsevenemang blir ännu hållbarare!
Appen och körningen i sig är otroligt beroendeframkallande och man släpper inte gärna ifrån sig ratten när man tävlar om vem som är den smartaste chauffören, säger Andre Liljemark projektledare på Torsby kommun.

– Detta är första gången som appen används inom besöksnäringen. Värmland har utmaningen med stora avstånd och bilburna besökare. Fia SmartDriving Challenge to Höljes RX är ett sätt att genom innovation, digitalisering och gamification uppmuntra till ett säkrare och hållbarare sätt att transportera sig. Målet med resan behöver heller inte bara vara slutdestinationen, utan kan även vara själva resan. Vi vill även uppmuntra resenären till att ta god tid på sig under resan för att hinna upptäcka omgivningarna och våra värmländska besöksmål, säger Pernilla Bredberg projektledare på Visit Värmland.

Tävlingsregler

1. En person per bil kan vinna en inträdesbiljett till Höjes RX (Weekendbiljett värde 800 kr)
  2. Du måste ha en score på minst 1200 för att kvalificera dig till tävlingen.
  3. Du måste ha kört en sträcka på minst 20 km för att kvalificera dig till tävlingen
  4. Vinner du en biljett återbetalas pengarna efter eventet
  5. Varje dag koras 10 vinnare utifrån högsta poäng (blir det några över en dag så går de vidare till nästa dag).
  6. Du måste vara över 18 år och ha ett körkort

Hur gör man för att delta?

1. Ladda ner FIA SDC-appen och skapa ett nytt konto under ”Sign up” eller logga in om du redan har ett konto
  2. Klicka på länken https://bit.ly/3twwOp6 (i din smartphone) eller skanna QR-koden för att nå utmaningen

3. Gå med i utmaningen ”Fia SmartDriving Challenge to Höljes RX*”
  4. Övningskör och testa hur du kan höja dina poäng genom att köra lugnare och mer fokuserat. Få tips på hur du kan förbättra dig direkt i appen
  5. När du kör till Höljes använder du FIA SDC appen. Kom sedan till Torsby kommuns utställningstält och registrera ditt resultat. Du kan köra mellan 24/6-3/7 kl. 10.00 och registrera dina poäng på plats i Höljes mellan 1/1 – 3/7 kl. 10.00
  6. Vinnarna, de som fått högst poäng, presenteras mellan 1–3/7.

*Om utmaningen inte kommer upp - ladda ner appen och fyll i dina uppgifter, och skanna QR alt tryck på länken igen

Mer information om Fia SmartDriving Challenge to Höljes RX

Kontakt för mer information:

Pernilla Bredberg, pernilla.bredberg@visitvarmland.com, tel. 070-535 93 41
    André Liljemark, andre.liljemark@torsby.se, tel. 073-097 39 37