​Naturbyn/Wiksfors bruk - nytänkande vinnare av Stora Turismpriset 2020

Under coronakrisen har många företag inom besöksnäringen behövt tänka om och tänka nytt. Mot bakgrund av det delas Stora Turismpriset i år ut till ett företag eller annan organisation i varje län som under coronapandemin arbetat med sin verksamhet på ett nytänkande och hållbart sätt. I år utses inte en enskild vinnare, istället lyfts alla läns nominerade som vinnare av Stora Turismpriset 2020.

Värmlands vinnare är Naturbyn/Wiksfors bruk. Naturbyn och entreprenören Thomas Peterson i Långserud i västra Värmland premierades med Värmlands Turismpris 2019. De flesta av Naturbyns gäster kommer vanligtvis långväga. I början av mars 2020 förändrade pandemin förutsättningarna för Naturbyn att ta emot både internationella gäster och svenska resenärer med mer än två timmars bilresa bort.

Thomas Peterson hade sedan tidigare inlett ett samarbete med tre företagare genom att tillsammans köpa en förfallen fabriksfastighet i bygden. Pandemin gav utvecklingsprojektet extra bränsle. Med en enorm kraftsamling, kreativitet och känsla för vad Värmlands hemestrande invånare och svemestrande inhemska besökare efterfrågar, har de fyra företagarna i Wiksfors bruk AB på kort tid etablerat ett av Värmlands mest uppmärksammade besöksmål. Genom att återanvända material och bevara de äldre byggnadernas karaktär har de skapat spännande miljöer till dagens verksamheter. Här finns nu flera butiker med fokus på design, hantverk, kläder och antikviteter, en hantverksmässigt byggd ugn som utgör grunden till ett bageri/restaurang som serverar ”vedbränt bröd med ost”, träskulpturhantverkare, mikrobryggeri samt våffelkafé med innovativ meny.

– Det är alltid roligt att vara en vinnare och vi har haft en otrolig sommar. Den tillströmning av besökare och den uppskattning vi fått hade vi inte riktigt räknat med när vi öppnade. Och det är mer på gång, det händer något hela tiden, säger Thomas Peterson.

– Jag är otroligt stolt över utvecklingen av Wiksfors bruk som blivit ett riktigt uppsving för den värmländska besöksnäringen och tycker att de är väl värda Stora Turimspriset 2020. Coronakrisen är tuff för näringen men Wiksfors bruk är ett bevis på att det kan uppstå väldigt mycket kreativt och positivt också, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

Naturbyn/Wiksfors bruk vinner en prissumma på 10 000 kronor som ska användas till en kunskapshöjande aktivitet samt en workshop-dag som fokuserar på aktuella trender och förnyelse.

Mer information

Vinnare av Stora Turismpriset 2020. Texter om vinnarna och mer information om priset finns på Tillväxtverkets webbplats.

Vinnarna får ta emot sitt pris den 25 november i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.

Om Stora Turismpriset

Mia Landin, vd Visit Värmland. Mia.landin@visitvarmland.com, tel. 054-776 60 01