PRESSINBJUDAN: 7 november – Hagfors Järnvägsmuseum satsar på Roblox

I samverkan med Visit Värmland, Compare och Karlstad Makers ska Hagfors järnvägsmuseum utforska möjligheten med att knyta samman Roblox* med en verklig plats.

Vi hälsar press och media välkomna till Plenisalen, Hagfors stadshus på Dalavågen 10 i Hagfors, för att ta del av arbetet under förmiddagen den 7 november.

• Kl. 10:00 Johan Rosén från Karlstad Makers och BloxCamp och tar oss igenom grunderna i Roblox. Vad innebär Roblox? Hur använder barn och unga spelet idag?
  • Kl. 10:30 Vi får en guidad visning i den digitala världen och får besöka en väldigt enkel prototyp av upplevelsen Railblox.
  • Kl. 10:50 Vi berättar om våra tankar kring RailBlox och kopplingen till den fysiska världen.
  • Kl. 11:10 Tina Bergenbrink, kulturchef Hagfors kommun berättar om kopplingar till skolvärlden.
  • Slut ca 11:20.

Här finns mer information om Roblox: https://www.roblox.com/
Byggarbetsplatsen för spelet kan besökas här: https://www.roblox.com/games/11319886078/Railblox

Roblox* är en digitalspelplattform, med cirka tvåhundra miljoner användare i åldrarna ca 6-16 år som erbjuder spelarna en interaktiv spelmiljö där de kan besöka olika världar. Det projektet ska göra är att skapa en spelmiljö i Roblox som är så lik den fysiska miljön att uppdrag kan knytas samman mellan de två olika världarna.

För mer information:

Pernilla Bredberg, projektledare Visit Värmland, Tel. 070-535 93 41, pernilla.bredberg@visitvarmland.com
Christina Axelsson, verksamhetschef Hagfors Järnvägsmuseum, Tel. 070-233 22 94, christina@monicazetterlundmuseet.se
Anders Solberg, Projektledare Compare, Tel 073-529 14 62, anders.solberg@compare.se
Tina Bergenbrink, Kulturchef Hagfors kommun, Tel. 070-384 75 34, tina.bergenbrink@edu.hagfors.se
Johan Rosén, Karlstad Makers, Tel. 070-764 07 14, johan@karlstadmakers.se

Insatsen är en del av projektet Innovationsarenor Besöksnäringen i Värmland.

• Västra Götaland