​Privat boende till besökare efterlyses under Rally Sweden

Rally Sweden är Sveriges största årligen återkommande evenemang med omkring 200 000 åskådare under fyra dagar och har närmare 100 miljoner tv-tittare runt hela världen. När Rally Sweden drar igenom hela Värmland räcker inte de kommersiella övernattningsmöjligheterna till för alla som vill besöka evenemanget och bo över. Nu efterlyses värmlänningar som vill hyra ut sitt privata boende.

14-17 februari 2018 arrangeras Rally Sweden. Rally Sweden är en av fjorton deltävlingar i WRC, världsmästerskapen i rally, och det enda utpräglade vinterrallyt.

– Det vore toppen om fler besökare kunde hitta ett nära boende i samband med evenemanget och smidigt kunna ta sig ut på sträckorna. Vi tror att det finns många som inte tänkt på att möjligheten att hyra ut finns. Det kan ju också bli ett välkommet tillskott för privatpersoner inför sportloven och är ett utmärkt sätt att göra det möjligt för fler att besöka Värmland i samband med rallyt, säger Visit Värmlands vd Mia Landin.

– Det finns privata uthyrare via olika forum på nätet. Bland annat Airbnb är en populär sajt för att hyra ut privata boenden: rum, lägenheter, villor och stugor vid evenemang. Rally Sweden erbjuder även samarbete med Nordic Travel som ger privatpersoner möjligheten att hyra ut sitt boende direkt i våra kanaler. Allt är av intresse och allt kan hyras ut. Man kan ju välja att hyra ut delar av, eller hela sitt boende, och samtidigt som du hyr ut hjälper du till att göra Rally Sweden till den folkfest det ska vara, säger Glenn Olsson vd på Rally Sweden.

Tävlingen har körts sedan 1950 och varit vinterrally sedan 1965. Rally Sweden är känt som en vinterfestival, där publiken kommer förare, bilar och tävlingar riktigt nära. Tävlingarna avgörs i Karlstad och norra Värmland och sedan några år med några sträckor på den norska sidan gränsen. Och efterfrågan på boende är stort i hela området, framförallt kring Torsby.

Hur gör jag som privatperson för att hyra ut?

• Vill du lägga upp ditt boende för uthyrning kommer du igång via rallysweden.com: https://rallysweden.com/information/hyr-ut-ditt-boende/ eller annan kanal.
  • Bor du i hyresrätt, tänk på att du behöver tillstånd hos din hyresvärd för att kunna hyra ut i andra hand. Bor du en bostadsrätt behöver du ha ett godkännande från din bostadsrättsförenings styrelse.
  • Inkomster över 40 000 kr ska beskattas.
  • Hyr du ut i mer än 113 dagar per år eller tjänar mer än 50 000 kr per beskattningsår ska du även betala moms.