Säffle serverar SM i Utomhusmatlagning

Den 3 september arrangeras en deltävling i SM i Utomhusmatlagning i Säffle. För andra gången är Visit Värmland och Säffle kommun arrangörer för Värmlands deltävling av SM i Utomhusmatlagning.

Platsen för deltävlingen i Säffle är vid Stenmagasinet, mellan kanalen och älven.

— Mat är en viktig del av besöksnäringen och SM i Utomhusmatlagning är ett event där vi samverkar tillsammans på ett föredömligt sätt och både lyfter måltider utomhus, hantverk, de kreativa människorna och den fantastiska miljön som det sker i. Området nere vid kanalen i Säffle visade sig vara en utmärkt plats att hålla utomhusmatlagningstävling, på så vi håller till där även i år, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

— Vi vill med detta arrangemang inte minst visa på vikten av närproducerad mat och att vi i Säffle och Värmland har många duktiga företag inom livsmedelssektorn, säger Pia Proper näringslivschef i Säffle kommun.

SM i utomhusmatlagning är tävlingen där matlagningsintresserade får sätta sina kunskaper på prov när de ställs inför en utmaning utöver det vanliga. Tävlingen startar kl.14.00 och varje lag startar med 15 minuters mellanrum. Max antal lag att vara med är 6 st och i dagsläget är 3 st lag anmälda och det finns fortfarande möjlighet för fler lag att anmäla sig.

Det är en lagtävling som går ut på att tillaga en trerätters meny med förrätt, varmrätt och dessert, som tillagas över öppen eld på Muurikka och Trangiakök. Ett lag består av 2-3 deltagare som har 2,5 timmar på sig att tillaga en trerätters meny.

De tävlande komponerar sin meny och får välja fritt utifrån en en bestämd råvarukorg där råvarorna kommer från lokala livsmedelsproducenter som anpassas utifrån årstid. All mat ska tillagas på plats. Tävlande lag kan också under tävlingens gång nyttja naturen runt om tävlingsområdet inom ramen för allemansrätten.

Muurika bland annat tillhandahålls av tävlingsorganisationen. Varje lag har med sina egna redskap, och all egen utrustning som deltagarna ska använda måste bli godkänd innan tävlingstiden börjar. För mycket redskap tillåts inte då redskapen inte ska vara avgörande för resultatet, det är kunskapen som ska sättas på prov. Maten serveras på takspån, palmbladstallrikar eller annan kreativ lösning.

Tävlingen är publikvänlig med en konferencier, Malte Hallqvist, som lotsar och engagerar publiken genom tävlingens moment och fortlöpande intervjuar de tävlande lagen.

— Passa på att besöka tävlingen, det kommer att bli en trevlig dag med duktiga matlagare som får laga mat över öppen eld på finfina lokala råvaror, säger Rikard Brax, ansvarig råvarukorg och uppbyggnad tävlingsplats.

Vinnare av deltävlingen säkras en plats till finalen i SM i Utomhusmatlagning på Billingen utanför Skövde i maj 2022.

För mer information kontakta:

Mia Landin, vd Visit Värmland,
mia.landin@visitvarmland.com, tel. 054-776 60 01

Pia Proper, näringslivschef Säffle kommun,
pia.proper@saffle.se, tel. 0533-681022

Rikard Brax, ansvarig på tävlingsplats,
rikard@reelfood.se, tel 0703-145450

Frågor om SM i Utomhusmatlagning, kontakta:

Micael Worbin, Next Skövde Destinationsutveckling,
e-post: micael.worbin@nextskovde.se, tel. 072-534 46 64