Unionsleden – Sveriges 4:e nationella cykelled är redo att ta emot cyklister

Unionsleden är en 350 km lång cykelled som sträcker sig från norska Moss i väster till Karlstad i öster. Den svenska sträckan är dessutom Sveriges 4:e nationella cykelled.

— Unionsleden blir ett unikt, välkommet och bestående tillskott för Värmlands attraktionskraft inom naturturism och stärker vår position ytterligare som cykeldestination, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

Sveriges 4:e nationella cykelled

Namnet och idén till sträckningen har leden fått efter den norsk/svenska union som bildades i Moss 1814 och upplöstes i Karlstad 1905. Det har varit ett intensivt och ibland utmanande arbete att hitta bra sträckningar och etapperna har förändrats och finslipats under projektets gång. Etapperna ska vara säkra att cykla på men även ge ett turistiskt mervärde.

— Unionsleden är Sveriges fjärde nationella cykelled och den enda med en internationell koppling. Den erbjuder gränslösa möjligheter för att utveckla cykelturismen i Värmland och angränsande regioner,  säger Andreas Norum, projektledare på Visit Värmland.

unionsleden.com

En helt ny webbplats har tagits fram där det turistiska näringslivet och utbudet längs leden paketeras och tillgängliggörs för besökarna, vilket innebär att data hämtats från inte mindre än tre olika turistiska databaser. Kartor och ledinformation som är en viktig del för målgruppen har fått speciallösningar som t ex att man som cyklist kan se vilket underlag (grus/asfalt) som leden går på på de olika sträckorna.

— Unionsledens webb är en helt unik lösning som presenterar både cykelleden och det turistiska utbudet längs vägen genom att hämta in befintlig information från tre regionsdatabaser och två länder samt en karttjänst, säger Linda Werme kommunikatör på Visit Värmland.

Gränslös cykelupplevelse

När du cyklar Unionsleden kommer du att slås av det vackra omväxlande landskapet. Ena stunden cyklar du genom byar, i nästa längs någon av alla våra sjöar. Du kommer cykla på vindlande grusvägar genom skogar och öppna landskap med betande djur.

Längs Unionsleden finns sevärdheter som knyter an till dess historia. Men även konstgallerier, ett whiskydestilleri, gårdsbutiker och vackra slussmiljöer dyker upp längs leden. Om du vill ha omväxling till cykelsadeln finns mycket naturnära aktiviteter, båtturer, paddling, vandring eller varför inte prova fiskelyckan.

En god natts sömn är viktig, så man vaknar pigg och utvilad inför dagens aktiviteter. Längs Unionsleden kan du bo på hotell, herrgård, stugor, camping eller B&B.

Digital invigning

Den 4 juni genomfördes en digital invigning för representanter som varit delaktiga i projektet på ett eller annat sätt – från både Norge och Sverige, i väntan på en mer officell invigning när läget tillåter med öppen gräns.