Värmester är värmländska för en riktigt skön semester

UPPDATERAD 200604. Idag meddelade Regeringen att man släpper på avrådan för avstånd och icke nödvändiga resor för symptomfria från och med den 13 juni, vilket gör det möjligt för inrikes resor. Visit Värmland är positiva till dagens besked och att Värmland nu kan välkomna ansvarsfulla besökare från hela Sverige till Värmester.

Värmester är att hemestra på värmländska och Visit Värmland vill påminna alla som bor inom två timmars bilresa om hur enkelt och bekvämt det är hitta den rätta semesterkänslan på nära håll. Vi som bor här i Värmland behöver dessutom knappt resa alls: Vi är redan framme!

Kortare resor på en till två timmar från bostaden, om man är frisk, är i dagsläget tillåtet utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi uppmanas att undvika onödigt resande, begränsa våra sociala kontakter, hålla avstånd till andra människor och att undvika platser där många människor samlas - samtidigt längtar många efter semester.

– Visit Värmland som branschorganisation, kommunerna och den värmländska besöksnäringens entreprenörer tar fasta på dagsaktuella rekommendationer från våra myndigheter och regeringsbeslut när vi nu intensivt ställer om och planerar årets semesterveckor, säger Mia Landin, vd Visit Värmland.

– Vi fortsätter att lägga stor vikt vid att vi alla har ett ansvar när det gäller att minska smittspridningen av covid-19. Trygghet, omtanke och försiktighet är våra ledord för såväl verksamheter och medarbetare, som bemötande och anpassade aktiviteter.

Värmland är semesterkänsla. Här finns ett varierat landskap med vidsträckta skogar, riktigt bra fiskevatten och svalkande badsjöar, intressanta museum och kreativa utställningar. Upplevelser i naturen och besöksmål präglade av kultur och historia.

– Ett vanligt år kommer många hundratusen internationella gäster till Värmland, konstaterar Mia Landin. Våra turismföretagare är i världsklass, samtidigt som de bidrar till högre livskvalitet för oss som bor i Värmland eller närliggande regioner – året runt. De är extremt viktiga för den lokala arbetsmarknaden och för regional tillväxt.

– Varje besökares behov och semesterlängtan genererar en kedjereaktion av arbetstillfällen och intäkter. Före det nya coronaviruset var den globala besöksnäringen en av världens starkast växande branscher, en av Värmlands basnäringar. Vi tror på en framtid då vi kan fortsätta att arbeta framåt med fokus på alla perspektiv av hållbarhet.

Just nu är det viktigt att umgås i mindre sammanhang och ges möjlighet att hålla fysisk distans även då vi är aktiva och har semester. Under våren har det blivit tydligt hur viktig naturen och frisk luft är för människors mående. Här kan vi hålla avstånd till varandra men ändå göra roliga saker tillsammans.

– Vårt värmländska utbud matchar detta nyväckta, stora intresse perfekt, fortsätter Mia Landin. Vi kan friluftsliv och har alla möjligheter.

– Dessutom samverkar entreprenörerna allt mer gränslöst. Där det finns aktiviteter, där finns det idag även restauranger, kaféer och gårdsbutiker med goda, lokalproducerade måltider. Besökarna vill ha paketerbjudanden där det ingår allt från boende och måltider, till aktiviteter och rätt utrustning.

Värmester är värmländska för en riktigt skön semester. Värmester är också en ny rubrik på visitvarmland.com, besöksnäringens officiella webbplats i Värmland.

– Nu vill vi att både värmlänningar och andra som bor inom två timmars bilresa från våra besöksmål tar en titt på kartan och hittar sina egna sommarfavoriter, avslutar Mia Landin. Välj att bo på bekväm campingplats, i en mysig stuga, på en personlig herrgård eller på hotell med full service.

– I år behöver inga barn i baksätet tjata om hur långt det är kvar – vi är ju redan framme!

Hjärtligt välkommen på Värmester!

För mer information:
Mia Landin, vd Visit Värmland, 054-776 60 01, mia.landin@visitvarmland.com