Värmlands besöksnäring är laddade för en riktigt upplevelserik Värmester

Även i år laddar Värmland för Värmester. Värmester är en värmländsk variant av semester och hemester – riktigt skön semester i Värmland, oavsett vart man kommer ifrån. Begreppet lanserades lagom till första sommaren under pandemin när reserestriktionerna var ovissa och läget ostabilt. Efter två oerhört tuffa år för besöksnäringen är förväntningarna höga på sommarsäsongen 2022.

— Äntligen får vi hälsa våra besökare välkomna till en sommar i Värmland utan restriktioner. Det är ett härligt utbud av evenemang i form av musik, teater, kultur och historia som erbjuds i sommar, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

Värmland ser med stor tillförsikt fram mot besöksnäringssommaren 2022, utan restriktioner och de nya möjligheter som vi nu har i det post pandemiska läget. Pandemin har varit en ofattbar utmaning för företagen i besöksnäringen, men i kontakt med näringen är de positiva och bokningsläget för sommaren är väldigt bra. En del företag har utmaningen att hitta kvalificerad personal, på bland annat kockar och restaurangpersonal, men även guider är efterfrågas för att möta det behovet av kommande besökare.

– Vi arbetar för att återhämtningen ska gå snabbt och på bästa sätt ta emot våra besökare. Det är så skönt och hoppfyllt inför framtiden för alla i besöksnäringen som klarat av de senaste årens motgångar med att behöva skjuta upp och ställa om. Att vi redan nu kan kika på siffror som påminner om sommaren 2019, toppåret innan pandemin, och kanske till och med överträffa dessa är helt underbart, säger Mia Landin.

Värmester i Värmland

Visit Värmland lyfter vacker natur, storslagna vatten, unika boenden och kulinariska matupplevelser som tillsammans skapar en salig upptäcktsresa genom hela Värmland. Det tar sajten visitvarmland.com och pågående marknadsföringskampanjer fasta på och välkomnar, inspirerar och är både värmlänningens och besökarens guide till Värmland.

— Värmester blev en succé och hörs fortfarande sägas både här och där, det tycker vi är jätteroligt. Så här i hemester och semestertider sticker det ut, så vi bygger vidare och tillsammans med näringen fyllt på med nya erbjudanden och upplevelser i vårt skyltfönster, säger Mia Landin. Syftet med våra egna kampanjer, tillsammans med de insatser vi gör med bland annat Visit Sweden och våra kommuner, är att stötta näringen och locka besökare, få fler att ta del av och uppleva en salig upptäcktsresa i världens bästa Värmland. Värmland är ett landskap som har så mycket att härligt att erbjuda den vardagssmitande livsnjutaren med attraktiva platser och minnesvärda smultronställen, säger Mia Landin.

På sajten kan du ta del av vad naturen, kulturen, människorna och historien erbjuder i Värmland, men också en omfattande reseguide som hjälper dig att hitta till det bästa i Värmland.

– Upplevelser i naturen är fortsatt attraktivt. Vi har jobbat intensivt med kvalitetssäkring av våra vandrings och cykelleder och naturturismen växer. Värmland kan erbjuda ett varierat landskap med allt från vidsträckta skogar, riktigt bra fiskevatten och svalkande badsjöar, intressanta museum och kreativa utställningar. Besöksmål präglade av kultur och historia är också efterfrågat och lockar till besök. Det är ett härligt utbud av evenemang i form av musik, teater, kultur och historia som erbjuds i sommar. För mig är Värmland äkta semesterkänsla och jag är mäkta stolt över vad vi åstadkommit tillsammans i näringen och den entreprenörsanda som företagen uppvisar, säger Mia Landin.