Visit Värmland nominerar Västanå teater till Stora Turismpriset

Västanå teater och dess huvudscen Berättarladan är idag en starkt bidragande del till att fler upptäcker Värmland – inte minst för att uppleva skandinavisk folkkultur i sagolika miljöer. Nu nominerar Visit Värmland Västanå teater till Stora turismpriset.

Västanå teater och Berättarladan utanför Sunne har sedan decennier trollbundit besökare från hela Norden med sin berättarteater, som tar avstamp i begreppen myt, saga och poesi. Under sommaren 2019 kom 28 500 personer för att se föreställningen Eddan, som blivit hyllad av kritikerna. Sammanlagt serverades hela 12 000 portioner mat till Eddans besökare.

Förra året vann Västanå teater Värmlands turismpris med motiveringen att teatern ”tar fasta på myt, saga och på poesin och är ett kärt besöksmål och en kulturbärare av rang man gärna återkommer till.”

– Efter att Västanå teater förra året vann Värmlands turismpris väljer vi att nominera teatern till Stora turismpriset. Västanå teater och berättartraditionen är en mycket viktig del av Värmland och bidrar till att allt fler upptäcker vårt fantastiska landskap och vad vi har att erbjuda, säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.

Västanå teater växer hela tiden i popularitet och nytt för i år är en julföreställning som kommer äga rum i den vinterbonade salongen Loftet i Berättarladan. Sunne kommun gjorde nyligen en undersökning som visar att hela 75 procent av de tillfrågade som besöker Västanå teater kommer från en kommun utanför Värmland eller till och med från ett annat land.

– Att en så hög andel besökare inte är från Värmland visar vilken otrolig attraktionskraft teatern har och det i sin tur bidrar till att stärka besöksnäringen i hela vår region. Vi är stolta över att nominera Västanå teater till Stora Turismpriset och tror att det finns en stor chans att vinna. Jag är själv löjligt förälskad i Berättarladan och är djupt imponerad av den unika berättarteknik som man har utvecklat, säger Mia Landin.

Priset till vinnaren av Stora Turismpriset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande den 4 december i Stockholm. Vinstsumman på 100 000 kr ska användas för kunskapsfrämjande insatser.

Har du några frågor? Välkommen att höra av dig till:
Mia Landin, mia.landin@visitvarmland.se, telefon 054-776 60 01.
Emma Hultcrantz, Västanå Teater, emma@vastanateater.se, telefon 076-827 66 66.