Visit Värmlands nya styrelse

Under föreningsstämman den 28 april valdes den nya styrelsen i Visit Värmlands Ekonomisk förening. Stämman gick på valberedningens slutliga förslag på styrelse med åtta ledamöter samt ordförande för 2022. Till ny ordförande i styrelsen valdes Hanna Åkerstedt.

Hanna Åkerstedt har en lång erfarenhet från besöksnäringen där hon under många år varit verksam i roller som Hotelldirektör och Hotellchef. Hanna har även en gedigen erfarenhet från styrelsearbete från vår egen organisation Visit Värmland och från idrottsvärlden. Hanna har inte minst kunskap om att leda styrelsearbete i medlemsorganisationer då hon är aktiv som Ordförande i såväl Visit Karlstad Member ekonomisk förening och Centrum Karlstad.

— Jag tar med mig mitt goda anseende i besöksnäringen, min kunskap om styrelsearbete och erfarenheten av att leda ett styrelsearbete som är påverkat av såväl medlemmar som offentlig finansiering och tror att det kommer att vara till stor nytta när Visit Värmland ska ledas in i framtiden, säger Hanna Åkerstedt, ny ordförande i Visit Värmland.

Henrik Forsberg, vd Helmia Bil, har valts till vice ordförande på det konstituerande styrelsemötet. Han har över 20 års erfarenhet inom bilbranschen och Henrik tror på varje medarbetares engagemang i vardagen och den gemensamma viljan att överträffa förväntningar i varje möte med kunder, partners och kollegor.

Helena Henriksson, Johan Kemi och Mattias Nord valdes in i styrelsen som nya ledamöter.

— Sedan 2007 är jag vd på familjeföretaget Torsby Camping som jag också äger och 2017 skapade jag bolaget Fröknarna Fräs där jag numera endast är delägare. Jag brinner för frihet, äventyr och utomhusliv. Jag är en riktig Värmlandsambassadör och tycker det bästa som finns är utveckling av destinationer, företag och människor, säger Helena Henriksson.

— Jag är utbildad nationalekonom med erfarenhet som Marknadschef för Färjestadstravet, Event- & Privatmarknadschef för Färjestad BK och numera Sports Business Development Manager för Arvikaföretaget Tickster. Mitt intresse för det digitala och datadrivna affären med fokus på effektivitet, lönsamhet och kundnytta. Jag anser också sig själv som extremt målmedveten med en stark vilja till att både utveckla mig själv och min omgivning, det tar jag med mig in i styrelsearbetet, säger Johan Kemi.

— Efter det första restaurangjobbet i Sunne kände jag mig hemma i besöksnäringen och nu har det blivit dryga 30 års erfarenhet från besöksnäringen, främst Värmland men även några år i Stockholm. Sedan 2010 är jag vd för Karlstad CCC och sitter i styrelsen för bland annat Västanå teater. Jag ser fram emot att få bidra med min kunskap om stora event samt erfarenheten från styrelsearbete i reseanledningsstarka organisationer hos Visit Värmland, säger Mattias Nord.

Övriga ledamöter är Linda Ryan Bengtsson från Karlstads universitet, Christer Johansson från Ica Maxi Bergvik, Lars Sätterberg från Hagfors kommun och Johan Enberg från IF Göta som sitter kvar i styrelsen sedan tidigare, samt att det kan tillsättas adjungerande ledamöter om styrelsen önskar.

— Valberedningen har gjort ett bra arbete med att tillsätta de nya styrelseledamöterna. Styrelsen har ett viktigt uppdrag när vi tillsammans ska ta besöksnäringen vidare in i framtiden. Besöksnäring är en viktigt motor för samhällsutvecklingen och vi har en bra sammansättning av kompetenser och personer som tillsammans kommer att fortsätta göra skillnad för den värmländska besöksnäringen, säger Mia Landin vd på Visit Värmland.

Här hittar du mer information om Visit Värmlands styrelse 2022