Andra månaden i rad med ökat nyföretagande

Registreringen av nya företag ökade med 2,5 procent under april i år jämfört med motsvarande månad i fjol. Det visar siffror som Visma har sammanställt från Bolagsverkets statistik.

Ökningen i april i år är särskilt anmärkningsvärd eftersom siffrorna jämförs med en rekordmånad från förra året. I april 2013 ökade registreringarna med hela 34 procent.

Storstäderna ökar mest
April i år gav ett tillskott på 5 854 nya företag hos Bolagsverket. Det ska jämföras med 5 710 i fjol, vilket ger en ökning med 2,5 procent.

Liksom tidigare i år ökar nyföretagandet något mer i storstäderna än i övriga Sverige. Tillsammans stod Stockholm, Göteborg och Malmö för 4,5 procent fler företag i april i år. Sedan årsskiftet svarar de tre storstäderna för en ökning med 1,4 procent, medan nyföretagandet i hela landet står på ett minus med 0,9 procent.

Regionala skillnader
Av landets 21 län noteras ökningar i 12 under april. Mest ökade registreringarna i Norrbottens län med ett plus på 31 procent. Den största minskningen svarade Kronobergs län för med ett minus på 15,9 procent.

Även räknat från årsskiftet minskar nyföretagandet mest i Kronoberg (minus 19,1 procent), medan Gotland har den största ökningen (plus 10,3 procent).

Om nyregistreringarna
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Bilaga: Länsvis statistik för april och årets fyra första månader.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25