Biblioteken har den populäraste digitala tjänsten

E-tjänsten för bibliotek är den mest använda bland kommunens digitala tjänster. Tre av tio har nyttjat tjänsten på nätet för sina biblioteksärenden, det visar en ny undersökning från Visma genomförd av Sifo. Andra e-tjänster med högt användande är de för jobb- och bostadssökande.

– Vi ser en stadig utveckling av antalet e-tjänster bland kommuner och myndigheter. Att man som medborgare ska kunna sköta kontakterna med offentlig sektor digitalt, oavsett tid och plats, börjar bli mer självklart, säger Erika Berggren, expert på e-tjänster på Visma Consulting.

Var femte person har använt kommunens olika e-tjänster inom jobb och bostad. Även e-tjänster för skola och förskola finns i toppen. Av de e-tjänster som behövs mer sällan eller vid särskilda tillfällen placerar sig bygglovsansökan, ansökan om vigseltillstånd och stipendieansökningar högst.

– De flesta kommuner har idag en e-tjänsteplattform i botten som de successivt bygger sitt utbud av e-tjänster på. Det gör det enkelt att lägga till och vidareutveckla fler tjänster med tiden. Effektivare handläggning av ärenden är tillsammans med ökad tillgänglighet den stora vinsten, säger Erika Berggren.

Bilaga: Topplista - Sveriges mest använda e-tjänster

Om undersökningen
Den statistiska undersökningen genomfördes på uppdrag av Visma i samarbete med Kantar Sifo under oktober 2016 med 1 731 respondenter i åldrarna 18-79 år.

För mer information kontakta
Erika Berggren, expert på e-tjänster på Visma Consulting, 070-588 66 24, erika.berggren@visma.com

Bilaga: Topplista - Sveriges mest använda e-tjänster
Vilken/vilka av följande e-tjänster som din kommun tillhandahåller har du använt någon gång?

1. Hantera biblioteksärenden 28 %
  2. Söka jobb 20 %
  3. Söka bostad 18 %
  4. Hantering av skolplats (scheman,specialkost, betyg, läxor etc.) 16 %