Coronakrisen: Åtta gånger fler varslade i Sverige

Coronakrisen slår hårt mot Sveriges företag. Sedan den 1 mars har 56 133 personer varslats om uppsägning. Det är åtta gånger fler än under hela mars och april i fjol, visar ny statistik från Arbetsförmedlingen som Visma har sammanställt. Eftersom varsel som berör färre än fem personer inte registreras är läget sannolikt ännu värre, framför allt i de minsta företagen.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag och det är de företagen som drabbas allra hårdast nu. För att inte ännu fler ska förlora jobbet när företag läggs ned måste staten lyfta ytterligare kostnader från företagen, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Varseltakten är nu högre än under finanskrisen 2008. I Sverige har 56 133 personer varslats om uppsägning under de senaste sex veckorna (1 mars–10 april). Det är redan åtta gånger fler än under hela mars och april i fjol, då 6 987 personer varslades. Dessutom ser verkligheten sannolikt ännu dystrare ut för länets många småföretagare med färre anställda, eftersom varsel upp till fem personer inte syns i statistiken.

– Vi ser en enorm oro bland de småföretagare vi möter dagligen. Att skydda liv och hälsa under en pandemi är alltid viktigast, men samtidigt måste Sveriges företag få uthållig hjälp att överleva krisen för att trygga sysselsättning och välfärd, säger Boo Gunnarson.

Varseltalen varierar stort mellan olika branscher. Allra hårdast drabbad är hotell- och restaurangbranschen följt av uthyrning (där bland annat bemanningstjänster ingår), handel samt transport.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Fakta – antal varslade per bransch (1 mars–10 april 2020)

Hotell- och restaurangverksamhet

Uthyrning, fastighetsservice, resetjänster och andra stödtjänster

Handel; reparation av motorfordon och motorcyklar

Transport och magasinering

Källa: https://arbetsformedlingen.se/om-oss/statistik-och-analyser/statistik

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 11 000 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 526 miljoner euro under 2019 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.