Eget företagande höjer livskvaliteten

Två tredjedelar av Sveriges småföretagare, 65 procent, anser att företagandet har höjt deras livskvalitet. Det visar en ny undersökning som programvaruföretaget Visma Spcs låtit göra.

- De positiva sidorna av det egna företagandet kommer sällan fram i debatten. Däremot är det mycket gnäll från näringslivets organisationer om problem och svårigheter för småföretag. Det tror jag skrämmer många som i stället borde uppmuntras att starta eget, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Vid halvårsskiftet var 250 745 svenskar arbetslösa, enligt Arbetsförmedlingen. Allt fler förlorar jobbet och regeringen spår att arbetslösheten fortsätter att öka framöver. Toppen nås först 2011 med en arbetslöshet på 11,6 procent.

Fler nya företag behövs
Samtidigt minskar nyföretagandet. Enligt Bolagsverket registrerades 16 procent färre nya företag första halvåret 2009 jämfört med första halvåret 2008.

- Sverige behöver fler nyföretagare. Visma vill bidra till att fler ska vilja och våga starta eget. Vi lanserar därför webbplatsen "Nu startar vi om Sverige" och Nyföretagartelefonen. Där kan den som funderar på att starta eget få stöd och inspiration, säger Rolf Dahlberg.

I undersökningen som genomfördes 25-26 augusti i år ställdes frågan: "Vad anser du sammantaget om din livskvalitet sedan du startade eget?". 27 procent svarade att deras livskvalitet har blivit "mycket högre", 38 procent "lite högre", 15 procent "lite lägre" och tio procent svarade "mycket lägre". Nio procent valde alternativet "tveksam/vet ej".

Webbplatsen finns på www.nustartarviomsverige.se.

För mer information kontakta:
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

• rådgivning