Ett år med corona: Åtta av tio småföretagare ser ljust på 2021

Nära åtta av tio svenska småföretagare, 77 procent, ser positivt på 2021. Det visar en färsk undersökning från Visma med nära 1 500 svarande. Mer än hälften av de tillfrågade tror att företagets omsättning kommer att utvecklas bättre under 2021 jämfört med fjolåret.

– Det ger hopp att Sveriges småföretagare ser ljust på framtiden, trots att pandemin fortfarande påverkar samhället i högsta grad. Eftersom fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag är det oerhört viktigt att småföretagen överlever och fortsätter att utvecklas, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Ett år har gått sedan coronaviruset på allvar fick fäste i Sverige och många företagare hade ett tufft år under 2020. Trots det svarar nära åtta av tio småföretagare i Vismas undersökning, 77 procent, att de ser positivt på 2021. Över hälften av de tillfrågade, 57 procent, tror att företagets omsättning kommer att utvecklas bättre under 2021 jämfört med 2020.

Majoriteten av de tillfrågade företagarna oroar sig inte heller över företagets framtid med anledning av coronasmittan: Bara 23 procent svarar att de är oroliga.

– Jag blir lite förvånad, men glad, över att småföretagarna är så pass positiva. Regeringens stödåtgärder dröjde och många var inte utformade för små företag, så det är roligt att se framtidstron hos så många, säger Boo Gunnarson.

Totalt svarar fyra av tio, 40 procent, att det har varit svårt att få företagets ekonomi att gå ihop under coronaåret. Två av tio, 22 procent, har någon gång under det senaste året övervägt att lägga ned sitt företag.

Trots pandemin blev 2020 ett rekordår sett till antal nystartade företag. Under året registrerades 73 500 företag i Sverige, en ökning med 14 procent jämfört med 2019. Så många nyregistreringar har aldrig skett under ett enskilt år enligt Bolagsverkets statistik, som sträcker sig till 1984. I Sverige finns i dag omkring en miljon företag, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com

Fakta: Småföretag och corona
Här är fyra tips till företagare under pandemin:

1. Tänk på likviditeten. Se till att ha ännu bättre koll på bolagets kassaflöde än vanligt, så att du inte får problem med att betala räkningarna.
2. Se över budgeten. Gör tre scenarier: Bäst, sämst och mittemellan – det är svårare än vanligt att pricka rätt just nu.
3. Digitalisera lite mer. Moderna digitala verktyg för bokföring, lön och fakturering ger dig bättre kontroll och mer tid över till att utveckla ditt erbjudande när marknaden gungar.
4. Vårda ditt nätverk. Kontakten med kunder, samarbetspartner och andra företagare är viktigare än någonsin. Träffas digitalt eller på säkert avstånd.

Läs mer på https://vismaspcs.se/corona.

Om undersökningen
1 468 småföretagare i landet svarade på onlineundersökningen mellan den 20 januari och 25 februari 2021. Frågorna som ställdes var följande:

Hur ser du som företagare på 2021?
Mycket positivt: 16 procent
Ganska positivt: 61 procent
Ganska negativt: 12 procent
Mycket negativt: 3 procent
Vet ej: 7 procent

Hur tror du att företagets omsättning kommer att utvecklas under 2021 jämfört med 2020?
Kraftigt uppåt: 5 procent
Något uppåt: 52 procent
Något nedåt: 24 procent
Kraftigt nedåt: 5 procent
Vet ej: 14 procent

Har det under det senaste året varit svårt att få företagets ekonomi att gå ihop?
Ja, i stor utsträckning: 12 procent
Ja, i viss utsträckning: 28 procent
Nej: 60 procent

Har du någon gång under det senaste året övervägt att lägga ned ditt företag?
Ja, ofta: 4 procent
Ja, någon gång: 18 procent
Nej: 78 procent

Är du orolig för ditt företags framtid med anledning av coronasmittan?
Ja, mycket orolig: 5 procent
Ja, ganska orolig: 18 procent
Nej, inte särskilt orolig 46 procent
Nej, inte alls orolig: 28 procent
Vet ej: 3 procent

• nyföretagande

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 11 000 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 526 miljoner euro under 2019 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.