Flyget trumfar fortfarande tåget vid affärsresor

51 procent av Sveriges företagare föredrar flyg som transportmedel vid tjänsteresor medan drygt 18 procent väljer tåg. Det visar en färsk undersökning som Visma Advantage gjort kring affärsresande.

Undersökningen genomfördes via webben under senvåren 2019. 680 små och medelstora företag svarade på frågor om hur de planerar och fattar beslut kring affärsresande. Samtliga svarande är kundföretag till Visma.

– Ett ökat fokus på flygets miljöpåverkan har lett till en intensiv samhällsdebatt med politiker och företagsledare, samt nya krafter som Greta Thunberg. Men här kan vi konstatera att flyget ofta ändå prioriteras framför andra alternativ. Tidsvinsten tycks stå i fokus när små och medelstora företag väljer färdsätt, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Bilen är det näst mest populära färdmedlet. Egen bil eller tjänstebil är ett ofta förekommande sätt att ta sig till kunder, leverantörer och partners med drygt 27 procent av respondenterna som föredrar det färdsättet. Det i undersökningen minst populära sättet att resa är hyrbil, endast knappt 4 procent väljer att hyra bil regelbundet.

Service och pris viktigt när man reser i tjänsten
Tre av fyra företagare uppger att kostnaden för själva flygningen är den viktigaste faktorn när de väljer flygbolag. Nästan 25 procent av företagen uppger att bra service är den enskilt viktigaste faktorn vid val av hotell.

– Det är människor och inte organisationsnummer som reser i tjänsten. Att få en bra vardag även om man reser mycket värderas högt. En hotelltjänst för företagare bör därför kunna balansera mellan företagets behov av bra priser och individens önskan om god service. Den hotelloperatör som lyckas bäst med det här har alltid en konkurrensfördel, säger Henrik Salwén.

Alla får inte göra ett individuellt val av hotelloperatör och färdsätt, då undersökningen visar att 37 procent av företagen har en resepolicy.

Allt fler bokar sina affärsresor direkt
En viktig trend som undersökningen belyser är att allt fler företagare väljer att boka sina resor direkt. Här visar svaren att den absoluta majoriteten, drygt 71 procent, gör bokningar av exempelvis flyg direkt med ett flygbolag. Endast 9 procent har valt en affärsresebyrå som hanterar samtliga deras tjänsteresor, medan 19 procent av företagen kombinerar hjälp från en affärsresebyrå med att hantera och administrera tjänsteresor själva.

För mer information, kontakta gärna:
Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 070-816 66 11, henrik.salwen@visma.com

Om Visma Advantage
Visma Advantage automatiserar och förenklar inköpen för fler än 20 000 företag. Den gemensamma köpkraften från kundbasen gör det möjligt att förhandla fram starka erbjudanden hos en stor mängd leverantörer. De företag som är kunder hos Visma Advantage erbjuds inköpsavtal inom ett 60-tal områden, bland annat resor, hotell, IT och frakter. Visma Advantage är en del av Visma-koncernen.

• resevanor
  • affärsresor

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 9 500 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 199 miljoner euro under 2018 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.

Henrik Salwén

VD Visma Advantage AB 010-141 29 02