Fortsatt nedåt för nyföretagandet i Sverige

Trenden med färre företagsstarter i Sverige håller i sig. Under tredje kvartalet startades 6,5 procent färre företag jämfört med samma period i fjol. Därmed har nyföretagandet i landet fallit med totalt 6,3 procent under året, visar Vismas analys av nya siffror från Bolagsverket.

– De allra flesta nya jobb i Sverige skapas i små och medelstora företag. Deras betydelse för regional utveckling, tillväxt och välfärd får inte underskattas – nu måste den här trenden vändas, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
Mellan juli och september i år registrerades 13 555nya företag i Sverige. Det motsvarar en tillbakagång med 6,5 procent jämfört med motsvarande period förra året, när 14 504 nya företag startades.

Det innebär också att nyföretagandet minskar för tredje kvartalet i rad och att den negativa trend som inleddes 2017 fortsätter. Hittills i år har antalet registreringar av nya företag fallit med 6,3 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

– Det är avgörande för Sveriges framtid att fler startar, driver och utvecklar företag. Men livskraftiga företag uppstår inte ur tomma intet, utan är resultatet av ett klimat där många vill och vågar ta klivet och förverkliga sina idéer. Detta är utan tvekan en av de viktigaste uppgifterna för den nyvalda riksdagen att ta ett samlat grepp om, säger Boo Gunnarson.

Förra året minskade nyföretagandet för första gången sedan 2013, med totalt en procent på helårsbasis.

Sju av tio svenskar anser att regeringen bör göra mer för att svenskar ska starta och driva företag, visade en Sifoundersökning på uppdrag av Visma nyligen. Åsikten är i stort sett lika vanlig i olika åldersgrupper, och skiljer sig inte heller nämnvärt åt mellan kvinnor och män. Totalt svarar bara var sjunde tillfrågad, 15 procent, att de inte håller med om att regeringen borde göra mer i frågan.

Om statistiken
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna: aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

För mer information, kontakta gärna
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 800 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster. Koncernen har fler än 8 500 anställda och omsatte 9 146 miljoner norska kronor 2017.